ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Master Theses - 16121
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Master Theses - 16121
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stanovení přesnosti výpočtu předpokládaného času přistání letadla

Determination of the Expected Landing Time Calculation Accuracy

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Matyáš Pros
Supervisor
Stojić Slobodan
Opponent
Pecherková Pavla
Study program
Provoz a řízení letecké dopravy
Institutions assigning rank
katedra letecké dopravy
Defended
2025-06-16



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
V oblasti letového provozu hraje významnou roli schopnost přesně předpovídat časové údaje související s průběhem letu. Mezi nejdůležitější z těchto údajů patří předpokládaný čas přistání letadla, který je klíčový pro plánování řízení provozu ve vzdušném prostoru i na letištích. Přesnost těchto predikcí dále ovlivňuje plynulost provozu, využití zdrojů a umožňuje včas reagovat na provozní odchylky. V současnosti existuje více systémů, které tento údaj predikují na základě rozdílných metod a vstupních dat, což vede k různé přesnosti systémů. Tato diplomová práce se zabývá analýzou přesnosti předpokládaného času přistání poskytovaného vybranými systémy využívanými při řízení letového provozu v České republice. Důraz je kladen na vliv časové vzdálenosti od cílového letiště na přesnost predikce. V rámci práce byla navržena a implementována softwarová aplikace, která umožňuje import, filtrování a vyhodnocení dat z provozních dnů. Pomocí této aplikace byla provedena analýza vybraných případů a navržena časová okna, ve kterých lze vybrané systémy považovat za spolehlivější. Výsledky přispívají k hlubšímu pochopení vlastností predikčních systémů a mohou být využity při optimalizaci provozního plánování.
 
In the field of air traffic, the ability to accurately predict flight-related time data plays a significant role. Among the most important of these data is the estimated time of arrival of an aircraft, which is important for planning in traffic management and airport operations. The accuracy of these predictions further affects the traffic flow, resource management and allows for timely response to operational deviations. Currently, there are several systems that can predict estimated time of arrival based on different methods and input data, which leads to different system accuracy. This diploma thesis deals with the analysis of the accuracy of the estimated landing time provided by selected systems used in Air Navigation Services of the Czech Republic. The focus is placed on the influence of the time distance from the destination airport on the accuracy of the prediction. As part of the work, a software application was designed and implemented features that allow the import, filtering and evaluation of data from operating days. Using this application, an analysis of selected cases was performed, and time windows were proposed in which the selected systems can be considered more reliable. The results contribute to a deeper understanding of the properties of prediction systems and can be used to optimize operational planning.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/123725
View/Open
PRILOHA (111.6Kb)
POSUDEK (368.7Kb)
POSUDEK (1.412Mb)
PLNY_TEXT (5.422Mb)
Collections
  • Diplomové práce - 16121 [579]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV