ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Cybernetics
  • Bachelor Theses - 13133
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Cybernetics
  • Bachelor Theses - 13133
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Plánování trajektorií minimalizující energii při agilním letu bezpilotního vzdušného prostředku

Planning Minimum-energy Trajectories in Agile Flight of Unmanned Aerial Vehicle

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Josef Král
Supervisor
Pěnička Robert
Opponent
Teissing Kryštof
Study program
Kybernetika a robotika
Institutions assigning rank
katedra kybernetiky
Defended
2025-06-12



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Minimalizování energie trajektorie je kvůli omezenosti kapacity baterie nezbytné pro prodloužení doby letu a efektivity autonomních bezpilotních prostředků (UAVs). Tato práce se zabývá přeplánováním trajektorie, která využívá zjednodušeného modelu hmotného bodu, s cílem minimalizovat spotřebu energie multirotorového UAV. Je zde navržen postup výpočtu energie trajektorie na základě tahového zrychlení UAV. Dále představujeme algoritmus založený na gradientní metodě pro minimalizaci spotřeby energie trajektorie pomocí optimalizace tahového zrychlení a rychlosti. Nakonec porovnáváme spotřebu energie trajektorií s trajektoriemi minimalizujícími čas a také s těmi, které využívají polynomiální reprezentaci.
 
Minimizing trajectory energy is essential to extend the flight time and efficiency of autonomous (UAVs) due to the limited battery capacity. This work deals with trajectory replanning that uses a simplified point-mass model to minimize the energy consumption of a multirotor UAV. A method for calculating trajectory energy based on the UAV thrust acceleration is proposed. Furthermore, we present an algorithm based on the gradient method to minimize trajectory energy consumption by optimizing thrust acceleration and velocity. Finally, we compare the energy consumption of trajectories with time-minimizing trajectories and also with those using polynomial representation.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/123200
View/Open
PLNY_TEXT (2.171Mb)
POSUDEK (310.9Kb)
PRILOHA (25.07Mb)
POSUDEK (489.3Kb)
Collections
  • Bakalářské práce - 13133 [851]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV