Využití imerzivní virtuální reality v rehabilitaci u pacientů po totální aloplastice kyčelního kloubu
Use of Immersive Virtual Reality for Rehabilitation in Patients after Total Hip Alloplasty
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Vojtěch Jedlička
Supervisor
Špet Vojtěch
Opponent
Sýkorová Bonková Jitka
Study program
Aplikovaná fyzioterapieInstitutions assigning rank
katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstvaDefended
2025-06-11Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato diplomová práce se v první řadě věnuje využití imerzivní virtuální reality v rehabilitaci u pacientů po totální aloplastice kyčelního kloubu. Cílem této práce bylo zpracování experimentální klinicky kontrolované studie hodnotící účinek této terapie. Účinek byl sledován ve čtyřech hlavních bodech celkovým vlivem na rozsahy pohybů v kyčelním kloubu, změnou celkové bolesti, komparací bolesti během pohybu ve virtuální realitě a bolesti během pohybu bez virtuální reality a hodnocením skóre v 30 second sit-to-stand testu. Probandi v experimentální skupině (n=10) absolvovali pět terapií ve virtuální realitě. Efekt terapie byl následně vyhodnocen rozdílem dat ze vstupního a výstupního vyšetření. Získaná data byla poté porovnávána s daty z kontrolní skupiny (n=10), kde probandi absolvovali konvenční pooperační rehabilitaci, která byla stanovena nemocničním zařízením. V rámci experimentu se prokázalo, že terapie ve virtuální realitě (VR) měla pozitivní dopad na rehabilitaci pacientů po aloplastice kyčelního kloubu. U experimentální skupiny došlo k výraznému zlepšení rozsahu pohybu (flexe o 35,8%), snížení klidové bolesti o 64,5% a zlepšení fyzické výkonnosti ve 30sekundovém testu sedstoj (nárůst z 1,1 na 6,2 opakování; p = 0,00199; r = 0,691). Výsledky statistické analýzy potvrzují klinicky relevantní přínos VR terapie v rámci časné pooperační rehabilitace This thesis primarily focuses on the use of immersive virtual reality in the rehabilitation of patients after total hip arthroplasty. The aim of the study was to conduct an experimental clinically controlled trial evaluating the effects of this therapy. The effect was assessed in four main areas: overall influence on the range of motion in the hip joint, change in perceived pain, comparison of pain during movement in virtual reality versus without it, and evaluation of performance in the 30-second sit-to-stand test. Participants in the experimental group (n = 10) underwent five virtual reality therapy sessions. The therapeutic effect was then evaluated by comparing data from initial and final assessments. These results were subsequently compared to those from the control group (n = 10), whose participants underwent standard postoperative rehabilitation as determined by the hospital facility. The experiment demonstrated that virtual reality (VR) therapy had a positive impact on the rehabilitation of patients following hip arthroplasty. The experimental group showed significant improvements in range of motion (flexion by 35.8%), a reduction in resting pain by 64.5%, and increased physical performance in the 30second sit-to-stand test (from 1.1 to 6.2 repetitions; p = 0.00199; r=0.691). Statistical analysis confirmed the clinically relevant benefit of VR therapy during early postoperative rehabilitation.
Collections
- Diplomové práce - 17111 [526]