Studie rekonstrukce plavební komory Roztoky na návrhové podmínky třídy vodní cesty Va
Study of the Reconstruction of the Roztoky Lock to Meet the Design Conditions of Class Va Waterway
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Pavla Burešová
Supervisor
Králík Martin
Opponent
Trnka Michael
Study program
Stavební inženýrství - vodní hospodářství a vodní stavbyInstitutions assigning rank
katedra hydrotechnikyDefended
2025-02-12Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato diplomová práce se zaměřuje na analýzu stavu plavební komory Roztoky u Prahy. Vzhledem k požadavkům na její rekonstrukci podle návrhových podmínek třídy Va vodní cesty bylo nutné zhodnotit současný stav a navrhnout technická řešení k nápravě. Hydraulická analýza ukázala rozdíly mezi časy plnění a prázdnění uvedenými v manipulačním řádu a naměřenými hodnotami in situ, což poukazuje na potřebu aktualizace manipulačního řádu. V diplomové práci byly navrženy dvě varianty plnění malé plavební komory technické a proplavované, s cílem zajistit bezpečnost plavidel a optimalizaci provozních parametrů. Byly provedeny výpočty sil v úvazných lanech, byly zvoleny vhodné druhy vrat na základě vícekriteriální analýzy a byly navrženy ocelové prvky pro oba typy vrat plavební komory. Návrh zahrnuje také řešení rekonstrukce zdi malé plavební komory, přičemž levou zeď lze zanechat pouze sanovat a zhotoví se pouze nová konstrukce pravé zdi s tížným účinkem. Práce přináší návrhy, které zlepšují provozní efektivitu, bezpečnost a odpovídají současným požadavkům na vodní dopravu pro Va třídu vodní cesty, čímž poskytuje důležité podklady pro plánování rekonstrukce plavební komory Roztoky. This thesis focuses on the analysis of the condition of the lock chamber Roztoky u Prahy. Given the requirements for its reconstruction according to the design conditions of the Class Va waterway, it was necessary to evaluate its current state and propose technical solutions. The analysis revealed discrepancies between the filling and emptying times specified in the operational manual and the in situ measured values, highlighting the need to update the operational manual. The thesis proposed two variants for filling the small lock chamber technical and navigational aimed at ensuring vessel safety and optimizing operational parameters. Calculations of forces in mooring ropes were performed, suitable types of gates were selected based on multi-criteria analysis, and steel elements were designed for both types of gates. The design also includes solutions for reconstructing the lock chamber walls, suggesting that the left wall can be retained and only rehabilitated, while the right wall will be reconstructed using a gravity wall design. The thesis provides proposals that improve operational efficiency, safety, and compliance with current waterway transport requirements, offering valuable insights for planning the reconstruction of the Roztoky lock chamber.
Collections
- Diplomové práce - 11142 [114]