Rekonstrukce trojrozměrného modelu muzejního exponátu z obrazů
Image-Based 3D Reconstruction of Museum Artifact
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Tomáš Fiala
Vedoucí práce
Smutný Vladimír
Oponent práce
Šára Radim
Studijní program
Kybernetika a robotikaInstituce přidělující hodnost
katedra kybernetikyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tato diplomová práce se zabývá vývojem ekonomicky efektivní metody pro 3D rekonstrukci muzejních artefaktů na základě obrazových dat, s důrazem na rekonstrukci starožitného šicího stroje. Studie se zabývá problémy, které vznikají u povrchů náchylných k selhání korespondencí, jako jsou reflexní a slabě texturované oblasti, a zároveň zohledňuje nutnost, aby artefakt zůstal neporušený a aby se s ním zacházelo v souladu s jeho historickou a materiální hodnotou. Jsou navrženy dva komplementární přístupy: první využívá přidání objektů do scény ke zlepšení přesnosti odhadu poloh kamer a rekonstrukce, druhý představuje automatizovaný systém pro pořizování snímků, který je navržen pro efektivitu a škálovatelnost. Výsledky ukazují možnost použití cenově dostupného vybavení a open-source softwaru k vytvoření kvalitních 3D modelů. Tento výzkum zdůrazňuje potenciál pro vytváření dostupných digitálních replik muzejních předmětů, čímž přispívá k lepší interakci s veřejností a zároveň podporuje uchovávání historických sbírek. Zjištění navíc poskytují základ pro škálovatelná řešení aplikovatelná na větší muzejní sbírky. Tato diplomová práce se zabývá vývojem ekonomicky efektivní metody pro 3D rekonstrukci muzejních artefaktů na základě obrazových dat, s důrazem na rekonstrukci starožitného šicího stroje. Studie se zabývá problémy, které vznikají u povrchů náchylných k selhání korespondencí, jako jsou reflexní a slabě texturované oblasti, a zároveň zohledňuje nutnost, aby artefakt zůstal neporušený a aby se s ním zacházelo v souladu s jeho historickou a materiální hodnotou. Jsou navrženy dva komplementární přístupy: první využívá přidání objektů do scény ke zlepšení přesnosti odhadu poloh kamer a rekonstrukce, druhý představuje automatizovaný systém pro pořizování snímků, který je navržen pro efektivitu a škálovatelnost. Výsledky ukazují možnost použití cenově dostupného vybavení a open-source softwaru k vytvoření kvalitních 3D modelů. Tento výzkum zdůrazňuje potenciál pro vytváření dostupných digitálních replik muzejních předmětů, čímž přispívá k lepší interakci s veřejností a zároveň podporuje uchovávání historických sbírek. Zjištění navíc poskytují základ pro škálovatelná řešení aplikovatelná na větší muzejní sbírky.
Kolekce
- Diplomové práce - 13133 [519]