ČVUT DSpace
  • Prohledat DSpace
  • English
  • Přihlásit se
  • English
  • English
Zobrazit záznam 
  •   ČVUT DSpace
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta dopravní
  • ústav letecké dopravy
  • Diplomové práce - 16121
  • Zobrazit záznam
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta dopravní
  • ústav letecké dopravy
  • Diplomové práce - 16121
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Převod hlášení z ECCAIRS do systému šetření událostí na bázi STAMP

Reports Transfer from ECCAIRS to STAMP-based Occurrence Investigation System

Typ dokumentu
diplomová práce
master thesis
Autor
Matouš Adam
Vedoucí práce
Grötschelová Kateřina
Oponent práce
Matějková Barbora
Studijní program
Provoz a řízení letecké dopravy
Instituce přidělující hodnost
katedra letecké dopravy



Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznam
Abstrakt
Tato práce se zaměřuje na návrh metodiky pro převod dat z hlášení o událostech ve formátu European Co-ordination Centre for Accident and Incident Reporting Systems (ECCAIRS) do interního systému analýzy událostí založeného na System-Theoretic Accident Model and Processes (STAMP), konkrétně pomocí Causal Analysis based on System Theory (CAST). Motivací je snaha zefektivnit šetření leteckých nehod a incidentů díky využití pokročilých systémových metod, které umožňují hlubší pochopení příčin událostí. Při řešení tohoto problému byla analyzována konkrétní letecká událost pomocí CAST, na níž byl vypracován návrh metodiky. V taxonomii ECCAIRS byly identifikovány klíčové prvky potřebné pro jednotlivé kroky analýzy CAST, což vedlo k vytvoření strukturovaného postupu, který usnadňuje práci vyšetřovatelům. Pro lepší pochopení a aplikaci metodiky byl proces vizualizován pomocí Business Process Model and Notation (BPMN) diagramu. Práce zahrnuje validaci navržené metodiky a identifikaci její přidané hodnoty v kontextu standardizace a zlepšení přehlednosti analýz. Závěry ukazují, že navržená metodika přináší možnosti širšího využití CAST analýzy při šetření nehod. Limitace zahrnují potřebu manuálních kroků, závislost na kvalitě vstupních dat a omezený vzorek dat pro validaci. Přesto práce představuje důležitý krok směrem ke zlepšení šetření leteckých nehod a incidentů prostřednictvím efektivnějšího využití dostupných dat a systémových přístupů.
 
This thesis focuses on the design of a methodology for transferring data from occurrence reports in European Co-ordination Center for Accident and Incident Reporting Systems (ECCAIRS) format to an internal occurrence analysis system based on the System-Theoretic Accident Model and Processes (STAMP), specifically using Casual Analysis Based on Systems Theory (CAST). The motivation is the effort to make the investigation of air accidents and incidents more efficient by useing advanced systems methods that provide a deeper understanding of the causes of occurrences. To address this problem, a specific air occurrence was analyzed using CAST, on which the proposed methodology was developed. The key elements required for each step of the CAST were identified in the ECCAIRS taxonomy, which led to the creation of a structured procedure that facilitates the work of investigators. For better understanding and application of the methodology, the process was visualized using a BPMN diagram. The work includes the validation of the proposed methodology and identification of its added value in the context of standardization and improved clarity of the analyses. The conclusions show that the proposed methodology provides opportunities for wider use of CAST in accident investigation. Limitations include the need for manual steps, the dependence on the quality of input data and the limited data sample for validation. Nevertheless, the work represents an important step towards improving air accident and incident investigation through more effective use of available data and systems approaches.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/120206
Zobrazit/otevřít
POSUDEK (1.294Mb)
POSUDEK (179.6Kb)
PLNY_TEXT (2.697Mb)
Kolekce
  • Diplomové práce - 16121 [579]

Související záznamy

Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.

  • Analýza šetřených událostí letounu Tecnam P2002JF na bázi systémového přístupu 

    Autor: Yana Savchenko; Vedoucí práce: Grötschelová Kateřina; Oponent práce: Valenta Viktor
    (České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2023-08-31)
    Letové postupy jsou jedním z hlavních pilířů pro bezpečné provedení letu. I přes všechnu snahu dojde čas od času k nehodě či incidentu, který je třeba šetřit a případně zavést nápravná opatření. Cílem mé bakalářské práce ...
  • Odvozování bezpečnostních požadavků na systém na bázi metody STPA 

    Autor: Sabina Vitová; Vedoucí práce: Grötschelová Kateřina; Oponent práce: Šedivá Kafková Markéta
    (České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2022-09-01)
    Bezpečnostní požadavky na moderní systémy jsou jedním z klíčových nástrojů, jak zajišťovat přijatelnou míru bezpečnosti v moderních komplexních systémech, jakými je i letecká doprava. Metoda STPA (Systems Theoretic Process ...
  • Znalostní systém pro hodnocení a identifikaci rizikových úseků na základě infrastrukturních podobností 

    Autor: Pavel Vrtal; Vedoucí práce: Mičunek Tomáš; Oponent práce: Radimský Michal
    (České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2024-09-22)
    Analýza bezpečnosti pozemních komunikací je již několik let velmi aktuální a diskutované téma. Komplexní řešení této problematiky je komplikovanou záležitostí a vyžaduje si stále přicházet s inovativními metodami a způsoby. ...

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
@mire NV
 

 

Užitečné odkazy

ČVUT v PrazeÚstřední knihovna ČVUTO digitální knihovně ČVUTInformační zdrojePodpora studiaPodpora publikování

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

Můj účet

Přihlásit se

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
@mire NV