Posouzení vybrané události hromadného odklonu letů
Assessment of a Selected Mass Diversion Event
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Kristian Zahradník
Supervisor
Olexa Peter
Opponent
Kušmírek Stanislav
Field of study
Profesionální pilotStudy program
Technika a technologie v dopravě a spojích 3Institutions assigning rank
katedra letecké dopravyRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Rostoucí letecký provoz a omezené zdroje letišť vedly k nárůstu počtu letišť, která dosahují svých kapacitních limitů. Hromadná odklonění letadel v případě mimořádných událostí, která zahrnují odklonění více letů na alternativní letiště současně, představují pro letiště, letecké společnosti a letecké provozní služby (ATS) značné problémy. Ačkoli hromadné odklony letadel nejsou příliš časté, neexistuje univerzální metodologie optimálního řešení téhle komplikované dopravní situace a tím se zvyšují negativní dopady. Také není k nalezení metodologie, podle které by se dalo postupovat pro efektivnější řešení z hlediska ekonomiky a operační efektivity. Na základě analýzy aktuálních dat získaných z relevantních databází (flightradar24, EUROCONTROL NMIR) naše práce vyhodnocuje efektivitu řízení a dopad vybrané události (25. dubna 2022 EHAM) hromadného odklonu letů na zainteresované strany a navrhuje strategii pro optimalizaci celkového zpoždění. Vyhledáváním literatury a analýzou dat jsme identifikovali klíčové faktory, jako je výběr vhodného náhradního letiště a sběr dat o diverzních kapacitách letišť v reálném čase, které ovlivňují celkovou provozní a ekonomickou efektivitu řízení odklonu letu. Pro optimalizaci hromadného odklonu, který se odehrál 25. dubna 2022 na letišti EHAM, navrhujeme strategie odklonu letadel na regionální letiště a menší mezinárodní letiště. Zavedením navrhovaných optimalizačních strategií a jejich verifikací se prokázala možnost snížit průměrné zpoždění 1 letu o 97 minut a zvýšit celkovou provozní efektivitu během náročných scénářů a tuto metodologii použít také v jiných případech. The increase of air traffic and limited airport resources have led to a growth in the number of airports that are reaching their capacity limits. Mass aircraft diversions in the event of emergencies, which involve the diversion of multiple flights to alternative airports simultaneously, pose significant challenges for airports, airlines and air traffic services (ATS). Although mass aircraft diversions are not very frequent, there is no universal methodology to optimally deal with this complex traffic situation, thereby increasing the negative impacts. There is also no methodology to follow for a more efficient solution in terms of economics and operational efficiency. Based on the analysis of actual data obtained from relevant databases (flightradar24, EUROCONTROL NMIR), our work evaluates the management efficiency and the impact of a selected event (25 April 2022 EHAM) of mass flight diversion on the stakeholders and proposes a strategy to optimize the overall delay. Through literature search and data analysis, we identified key factors, such as the selection of an appropriate alternate airport and the collection of real-time airport diversion capacity data, that affect the overall operational and economic efficiency of flight diversion management. To optimize the mass diversion that took place on 25 April 2022 at EHAM, we propose strategies to divert aircraft to regional airports and smaller international airports. By implementing the proposed optimization strategies and verifying them, it has been shown to reduce the average delay of 1 flight by 97 minutes and increase the overall operational efficiency during challenging scenarios and apply this methodology in other cases.
Collections
- Bakalářské práce - 16121 [715]