ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Computer Graphics and Interaction
  • Bachelor Theses - 13139
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Computer Graphics and Interaction
  • Bachelor Theses - 13139
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Anotace viditelnosti objektů scény podle trajektorie kamery

Object visibility annotation according to camera trajectory

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Martina Muroňová
Supervisor
Sivák Filip
Opponent
Bittner Jiří
Field of study
Počítačové hry a grafika
Study program
Otevřená informatika
Institutions assigning rank
katedra počítačové grafiky a interakce



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Tato bakalářská práce vyvíjí metodu pro trvalou detekci oblastí viditelných kamerami ve virtuálních scénách, což vyústilo ve vývoj pluginu pro editor Unreal Engine 5.3. Tento plugin v reálném čase označuje a vizualizuje oblasti viditelnosti zaznamenané scény, což podporuje design scén s předem definovanými trajektoriemi kamer. Práce porovnává dva přístupy k anotacím viditelnosti: texturové anotace a anotace pomocí point cloud datové struktury. Viditelnost je stanovena na základě interakce paprsků vyslaných z kamery s objektovými plochami, řízených kvazi-náhodnými sekvencemi. Efektivita obou metod byla testována na třech scénách různé velikosti a komplexnosti, přičemž metoda využívající point cloud zpracovala scénu s více než 2.3 miliony objektů bez vlivu na frekvenci snímků, na rozdíl od texturové metody, která se ukázala jako nedostatečná pro reálné časové anotace a byla paměťově náročná. Výsledky ukazují, že point cloud je pro anotace výrazně efektivnější než texturové metody, zejména ve velkých a složitých scénách, což poskytuje cenný nástroj pro návrh scén s předem definovanými trajektoriemi kamer.
 
This bachelors thesis develops a method for the persistent detection of areas visible to cameras in virtual scenes, resulting in a plugin for the Unreal Engine 5.3 editor. This plugin annotates and visualizes visibility coverage in real-time, supporting the design of scenes with predefined camera trajectories. The work compares two annotation approaches: texture-based and point cloud data structure annotations. Visibility is determined by the interaction of camera-emitted rays with object surfaces, directed by quasi-random sequences. Tested on three scenes of varying complexity, the point cloud method processed over 2.3 million objects without affecting the frame rate, unlike the texture-based method which failed in real-time annotation and was memory-intensive. The findings indicate that point cloud annotations are substantially more effective than texture-based methods, particularly in large and complex scenes, providing a valuable tool for scene design with predefined camera trajectories.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/117243
View/Open
PLNY_TEXT (35.97Mb)
PRILOHA (7.191Kb)
PRILOHA (34.19Mb)
PRILOHA (30.15Mb)
POSUDEK (658.9Kb)
POSUDEK (130.7Kb)
Collections
  • Bakalářské práce - 13139 [458]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV