Délka spánkové inercie pro plánování spánkového režimu řídících letového provozu
Sleep Inertia Duration for Planning the Air Traffic Controllers' Sleep Schedule
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Lucie Nekvapilová
Supervisor
Hanáková Lenka
Opponent
Šála Jiří
Study program
Provoz a řízení letecké dopravyInstitutions assigning rank
katedra letecké dopravyRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato diplomová práce se zabývá tematikou spánkové inercie v kontextu řízení letového provozu. V letectví je v současné době kladen důraz na problematiku únavy a její minimalizaci, nicméně spánková inercie zůstává opomíjená. Řídící letového provozu nemají za povinnost dodržovat jakoukoli pauzu mezi řízeným odpočinkem (spánkem) a samotným řízením během svých nočních směn. Zároveň ale také není známá přesná doba trvání spánkové inercie, vždy záleží na velkém množství vstupujících faktorů. Tato práce se zabývá spánkovou inercií v konkrétních podmínkách řízení letového provozu. Navrženým a provedeným experimentem na reprezentativním vzorku obecné populace je zkoumán průběh spánkové inercie v první hodině po probuzení po tříhodinovém spánku během noci. Z dosažených výsledků je zřejmé, že spánková inercie nevýrazněji působí prvních 10 minut po probuzení, nicméně výkonnost jedince se dostává na vhodnou úroveň až po 20–30 minutách. Řídící letového provozu by tak tuto pauzu měli dodržovat, aby minimalizovali riziko vzniku únavy, předcházeli možné degradaci výkonnosti a aby byla zachována vysoká úroveň bezpečnosti. This diploma thesis deals with sleep inertia in the context of air traffic control. Nowadays, in aviation, we can see that the importance of the problematics of fatigue is being stressed. Nevertheless, sleep inertia stays neglected. Air traffic controllers are not obligated to take any kind of break between waking up and working. At the same time, the length of sleep inertia is not precisely known, and there are always too many factors influencing its duration. This thesis focuses on sleep inertia in the specific air traffic control environment. An experiment was designed and carried out on a representative sample of general population. It studies the development of sleep inertia in one hour immediately after waking up from a nap during the night. Achieved results show that the effect of sleep inertia is most noticeable during the first 10 minutes after waking up, but the performance reaches its usual level after 20–30 minutes. Air traffic controllers should take this pause to minimize the risk of fatigue, prevent degradation of performance, and maintain a high level of safety.
Collections
- Diplomové práce - 16121 [552]