ČVUT DSpace
  • Prohledat DSpace
  • English
  • Přihlásit se
  • English
  • English
Zobrazit záznam 
  •   ČVUT DSpace
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta dopravní
  • ústav letecké dopravy
  • Diplomové práce - 16121
  • Zobrazit záznam
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta dopravní
  • ústav letecké dopravy
  • Diplomové práce - 16121
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Délka spánkové inercie pro plánování spánkového režimu řídících letového provozu

Sleep Inertia Duration for Planning the Air Traffic Controllers' Sleep Schedule

Typ dokumentu
diplomová práce
master thesis
Autor
Lucie Nekvapilová
Vedoucí práce
Hanáková Lenka
Oponent práce
Šála Jiří
Studijní program
Provoz a řízení letecké dopravy
Instituce přidělující hodnost
katedra letecké dopravy



Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznam
Abstrakt
Tato diplomová práce se zabývá tematikou spánkové inercie v kontextu řízení letového provozu. V letectví je v současné době kladen důraz na problematiku únavy a její minimalizaci, nicméně spánková inercie zůstává opomíjená. Řídící letového provozu nemají za povinnost dodržovat jakoukoli pauzu mezi řízeným odpočinkem (spánkem) a samotným řízením během svých nočních směn. Zároveň ale také není známá přesná doba trvání spánkové inercie, vždy záleží na velkém množství vstupujících faktorů. Tato práce se zabývá spánkovou inercií v konkrétních podmínkách řízení letového provozu. Navrženým a provedeným experimentem na reprezentativním vzorku obecné populace je zkoumán průběh spánkové inercie v první hodině po probuzení po tříhodinovém spánku během noci. Z dosažených výsledků je zřejmé, že spánková inercie nevýrazněji působí prvních 10 minut po probuzení, nicméně výkonnost jedince se dostává na vhodnou úroveň až po 20–30 minutách. Řídící letového provozu by tak tuto pauzu měli dodržovat, aby minimalizovali riziko vzniku únavy, předcházeli možné degradaci výkonnosti a aby byla zachována vysoká úroveň bezpečnosti.
 
This diploma thesis deals with sleep inertia in the context of air traffic control. Nowadays, in aviation, we can see that the importance of the problematics of fatigue is being stressed. Nevertheless, sleep inertia stays neglected. Air traffic controllers are not obligated to take any kind of break between waking up and working. At the same time, the length of sleep inertia is not precisely known, and there are always too many factors influencing its duration. This thesis focuses on sleep inertia in the specific air traffic control environment. An experiment was designed and carried out on a representative sample of general population. It studies the development of sleep inertia in one hour immediately after waking up from a nap during the night. Achieved results show that the effect of sleep inertia is most noticeable during the first 10 minutes after waking up, but the performance reaches its usual level after 20–⁠30 minutes. Air traffic controllers should take this pause to minimize the risk of fatigue, prevent degradation of performance, and maintain a high level of safety.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/115810
Zobrazit/otevřít
PLNY_TEXT (3.935Mb)
POSUDEK (2.324Mb)
POSUDEK (2.275Mb)
Kolekce
  • Diplomové práce - 16121 [579]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
@mire NV
 

 

Užitečné odkazy

ČVUT v PrazeÚstřední knihovna ČVUTO digitální knihovně ČVUTInformační zdrojePodpora studiaPodpora publikování

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

Můj účet

Přihlásit se

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
@mire NV