ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Mechanical Engineering
  • Department of Automotive, Combustion Engine and Railway
  • Bachelor Theses - 12120
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Mechanical Engineering
  • Department of Automotive, Combustion Engine and Railway
  • Bachelor Theses - 12120
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Virtuální model zavěšení přední nápravy automobilu

Virtual model of suspension system

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Oleksandr Malkov
Supervisor
Kazda Lukáš
Opponent
Pánek Tomáš
Field of study
Konstruování podporované počítačem
Study program
Strojírenství
Institutions assigning rank
ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Účelem této bakalářské práce bylo provést komplexní studii lichoběžníkového zavěšení předních kol na příkladu druhé generace Audi R8. Hlavním úkolem bylo vytvořit 3D model tohoto zavěšení a analyzovat jeho chování za účelem srovnání s ostatními modely zavěšení používaných v automobilovém průmyslu. Kromě vytvoření 3D modelu bylo také simulováno chování čtvrtinového vozu s daným typem odpružení a porovnáno s jednoduchým modelem odpružení. Navíc byl vyroben fyzický model v měřítku 1:2, který byl vytištěn na 3D tiskárně. Tento fyzický model je určen k použití jako učební pomůcka pro studenty a další zájemce, aby na praktickém příkladu lépe porozuměli principům fungování odpružení. Během studie se zkoumaly různé aspekty předního zavěšení typu Double Wishbone, včetně jeho geometrie, kinematiky a dynamiky. Bylo provedeno podrobné modelování a analýza chování odpružení za různých podmínek, jako jsou různé typy silnic a rychlostní limity. Výsledky těchto analýz pomohly lépe porozumět vlivu různých faktorů na chování odpružení a poukázat na výhody tohoto typu konstrukce oproti jiným. Studie také zdůraznila využití moderních technologií, jako 3D modelování a 3D tisk ve vzdělávání a vědeckém výzkumu. Model odpružení slouží nejen jako výukový nástroj, ale také jako praktický prostředek k demonstraci základních konceptů a principů automobilového inženýrství v reálném světě. Celkově tato práce představuje významný příspěvek ke studiu moderních odpružení vozidel. Poskytuje komplexní pochopení dvojitého lichoběžníkového předního zavěšení a jeho výhod a ukazuje potenciál moderních technologií pro podporu vzdělávání a výzkumu v automobilovém průmyslu.
 
The purpose of this bachelor's thesis was to conduct a comprehensive study of the double wishbone front suspension using the example of the second generation Audi R8. The main task was to create a 3D model of this suspension and analyze its behavior in order to compare it with other suspension models used in the automotive industry. In addition to creating a 3D model, the behavior of a quarter car with a given type of suspension was also simulated and compared with simple model of suspension. Moreover, a physical model of the pendant was made on a scale of 1:2, which was printed on a 3D printer. This physical specimen is intended to be used as a teaching aid for students and other interested parties to better understand the principles of suspension operation through a practical example. The study examined various aspects of the double wishbone front suspension, including its geometry, kinematics and dynamics. Detailed modeling and analysis of the suspension behavior under various conditions, such as different types of roads and speed limits, was carried out. The results of these analyzes helped to better understand the influence of various factors on the behavior of the suspension and highlight the advantages of this type of design compared to others. The study also highlighted the use of modern technologies such as 3D modeling and 3D printing in education and scientific research. The suspension physics mockup not only serves as a teaching tool, but also as a practical means of demonstrating basic automotive engineering concepts and principles in the real world. Overall, this work represents a significant contribution to the study of modern vehicle suspensions. It provides a comprehensive understanding of double wishbone front suspension and its benefits, and demonstrates the potential of modern technology to support education and research in the automotive industry.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/115589
View/Open
PLNY_TEXT (13.37Mb)
POSUDEK (233.5Kb)
POSUDEK (227.7Kb)
Collections
  • Bakalářské práce - 12120 [299]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV