ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Master Theses - 16121
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Master Theses - 16121
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dopady GNSS rušení na provoz na LKPR

Impact of GNSS Interference on Operations at LKPR

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Marek Chaloupecký
Supervisor
Steiner Jakub
Opponent
Topková Tereza
Field of study
Provoz a řízení letecké dopravy
Study program
Technika a technologie v dopravě a spojích
Institutions assigning rank
katedra letecké dopravy



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
GNSS rušení je v okolí Letiště Václava Havla v Praze detekováno téměř každý den, ale jeho dopad na letecký provoz nebyl doposud dopodrobna zmapován. V případě ovlivnění palubní avioniky GNSS rušením, může dojít ke ztrátě navigační výkonnosti letadla, což může mít v kritických částech letu dopad na bezpečnost a plynulost provozu. Cílem práce je prověření dopadů GNSS rušení na provoz na letišti Václava Havla v Praze za pomocí výstupů z detektoru GNSS rušení instalovaného na LKPR a technologie ADS-B mapující provoz na letišti. Pro dosažení stanoveného cíle byla provedena kalibrace odezvy GNSS rušení na detektoru a z té byla sestavena převodní tabulka přiřazující bezrozměrné výstupy detektoru k intervalům přibližných hodnot intenzity rušení v místě detektoru. Metodika analýzy vlivu GNSS rušení na letecký provoz spočívá v aplikaci matematického diskrétního modelu pro detekci GNSS rušení pomocí parametrů kvality obsažených v ADS-B na data, získaná z oblasti odpovídající přibližné rozloze řízeného okrsku za duben 2021 až březen 2022. Součástí metodiky je následné porovnání dat s výstupy z detektoru umístěném na LKPR za pomoci analytického nástroje Power BI. Výsledkem práce je statistika počtu letadel vystavených GNSS rušení a analýza toho, jak silná intenzita rušení v okolí letiště je zapotřebí k ovlivnění palubní avioniky u konkrétních typů letadel.
 
GNSS interference is detected in the vicinity of Václav Havel Airport in Prague almost every day, but its impact on air traffic has not yet been mapped in detail. In the event of GNSS interference affecting on-board avionics, aircraft navigation performance may be lost, which may have an impact on the safety and continuity of operations during critical phases of the flight. The aim of this thesis is to investigate the impact of GNSS interference on operations at Václav Havel Airport in Prague using outputs from the GNSS interference detector installed at LKPR and ADS-B technology mapping the airport traffic. In order to achieve the stated objective, the GNSS interference response of the detector was calibrated and a conversion table was constructed from this, matching the dimensionless detector outputs to intervals of approximate interference intensity values at the detector location. The methodology for the analysis of the impact of GNSS interference on air traffic consists in the application of a mathematical discrete model for the detection of GNSS interference using the quality parameters contained in ADS-B to data obtained from an area corresponding to the approximate area of the controlled zone for the period April 2021 to March 2022. The methodology includes a subsequent comparison of the data with the outputs from the detector located at LKPR using the Power BI analysis tool. The result of the work is a statistic of the number of aircraft exposed to GNSS interference and an analysis of how much interference in the vicinity of the airport is required to affect on-board avionics for specific aircraft types.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/115385
View/Open
PLNY_TEXT (31.12Mb)
POSUDEK (726.4Kb)
POSUDEK (3.085Mb)
Collections
  • Diplomové práce - 16121 [579]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV