ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Information Technology
  • Departments
  • Department of Applied Mathematics
  • Bachelor Theses - 18105
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Information Technology
  • Departments
  • Department of Applied Mathematics
  • Bachelor Theses - 18105
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Schelling games: na neústupných agentech záleží

Schelling games: when stubborn agents matters

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Ondřej Nohava
Supervisor
Schierreich Šimon
Opponent
Knop Dušan
Field of study
Znalostní inženýrství
Study program
Informatika 2009
Institutions assigning rank
katedra aplikované matematiky



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Zabýváme se studiem strategických her, které jsou inspirovány Schellingovým segregačním modelem. V těchto hrách zkoumáme, jak se agenti, rozdělení do několika typů, pohybují na neorientovaných grafech. Bereme v potaz dva typy agentů: strategické agenty, kteří se snaží o maximální počet sousedů stejného typu a neústupné agenty, kteří se vůbec nepohybují. V~naší práci zkoumáme dvě nejčastější varianty tohoto modelu, které se rozlišují pohybem strategických agentů. Strategičtí agenti mají k dispozici dva druhy pohybů: skok a výměnu. Na těchto hrách zkoumáme výpočetní složitost a zvýšení sociálního blahobytu při~zvážení sousedů i neústupných agentů. Dále představujeme nový způsob detekce maximálního sociálního blahobytu v ekvilibriu za pomoci grafových neuronových sítí.
 
We study strategic games inspired by Schelling's segregation model. In these games, we study how agents of multiple types are moving on undirected graphs. We consider two types of agents: strategic} agents aim to maximize the fraction of their neighbors who have the same type, while stubborn agents do not move at all. We explore two common variants of the model: jump games, where agents can jump to empty nodes, and swap games, where agents move by swapping positions with other agents. We investigate the computational complexity of these games and the increase in social welfare when considering neighbors of stubborn agents. We propose a novel approach to classify games with maximal social welfare in equilibrium using a graph neural network.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/113731
View/Open
POSUDEK (53.80Kb)
POSUDEK (43.79Kb)
PLNY_TEXT (2.065Mb)
Collections
  • Bakalářské práce - 18105 [369]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV