Statistická analýza ekonomických veličin a jejich dopady na vznik projektových inovací v přepravě
Statistical Analysis of Economic Variables and Their Impact on the Emergence of Project Innovations in Transport
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Petr Dobruský
Vedoucí práce
Löster Tomáš
Oponent práce
Mužík Pavel
Studijní program
Projektové řízení inovacíInstituce přidělující hodnost
institut ekonomických studiíPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Diplomová práce se zaměřuje na možnost využití statistických postupů, které tvoří obecně použitelnou metodiku pro opakované hodnocení vývoje ceny ropy Brent a s tím souvisejícího vývoje objemu přepravy zboží na území Evropské unie a slou-ží tak při rozhodování, jako nástroj projektového řízení. Podkladem pro statistické šetření jsou volně dostupná data za zvolené období v letech 2010 až 2022. Vý-sledky statistického šetření jsou uvedeny do souvislosti s klíčovými dokumenty Evropské unie obsahujícími strategie v oblasti dopravy, významnými geopolitic-kými vlivy hodnoceného období a výčtem inovací a trendů z oblasti logistiky. V praktické části vypočtené základní míry dynamiky časových řad pro cenu ropy Brent a objemy přepravy korespondují s významnými změnami zkoumaného ob-dobí. Spíše silná korelační závislosti mezi objemem přepravy zboží a cenou ropy Brent byla zjištěno u silniční přepravy Francie ryx = 0,702, u železniční přepravy Es-tonska ryx = 0,692, u letecké přepravy Polska ryx = 0,583 a u říční přepravy Chorvat-ska ryx = -0,808. Byly nalezeny vhodné regresní modely trendu, např. pro Českou republiku je to kvadratický model trendu u silniční R2ADJ = 0,8487 a železniční R2ADJ = 0,6613 přepravy zboží. Lineární R2ADJ = 0,4006 pro leteckou a kvadratický R2ADJ = 0,6359 pro říční přepravu. The diploma thesis focuses on the possibility of using statistical procedures that form a generally applicable methodology for repeated evaluation of the Brent crude oil price and the related development of the volume of goods transported in the European union and thus serve as a project management tool for decision-making. The statistical survey is based on freely available data for a selected peri-od between 2010 and 2022. The results of the statistical survey are put in the con-text of key European union documents containing transport strategies, significant geopolitical influences of the period under evaluation and a list of innovations and trends in the logistics sector. In the practical part, the calculated baseline mea-sures of time-series dynamics for Brent crude oil price and transport volumes correlate with the significant changes of the period under study. Rather strong correlations between freight volumes and Brent crude oil price were found for ro-ad freight of France ryx = 0.702, rail freight of Estonia ryx = 0.692, air freight of Po-land ryx = 0.583 and river freight of Croatia ryx = -0.808. Suitable regression models for the trend were found, e.g. for the Czech Republic the quadratic model of the trend for road R2ADJ = 0.8487 and rail R2ADJ = 0.6613 for freight transport. Linear R2ADJ = 0.4006 for air transport and quadratic R2ADJ = 0.6359 for river transport.
Kolekce
- Diplomové práce - 32163 [246]