ČVUT DSpace
  • Prohledat DSpace
  • English
  • Přihlásit se
  • English
  • English
Zobrazit záznam 
  •   ČVUT DSpace
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta dopravní
  • ústav dopravní techniky (ukončeno 30.08.2013)
  • Diplomové práce - 16116
  • Zobrazit záznam
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta dopravní
  • ústav dopravní techniky (ukončeno 30.08.2013)
  • Diplomové práce - 16116
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vliv ambientního osvětlení v kombinaci s EVA varováním na reakční dobu řidiče

The effect of ambient lighting combined with EVA warning on driver reaction

Typ dokumentu
diplomová práce
master thesis
Autor
Petr Ondomiši
Vedoucí práce
Olstam Johan
Oponent práce
Danev Stefan
Studijní program
Inteligentní dopravní systémy
Instituce přidělující hodnost
katedra dopravních prostředků



Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznam
Abstrakt
Vozidla integrovaného záchranného systému čelí zvýšenému dopravnímu riziku z důvodu výjimek z dopravních předpisů, které se na ně vztahují, když zasahují na místě nehody. Mezi tyto výjimky patří možnost překročení maximální povolené rychlosti, jízda na červenou nebo obecně jízda, která by mohla být považována za bezohlednou. V důsledku toho mohou nehody s vozidly integrovaného záchranného systému vést ke zpoždění jejich doby dojezdu a dalším komplikacím. Aby se podobným situacím předešlo, varovná zpráva, doručená řidičům převážně osobních automobilů, by mohla změnit jejich chování, což by vedlo ke zvýšení bezpečnosti a zlepšení reakce. Cílem této práce bylo analyzovat, zda by použití EVA (Emergency vehicle Approaching) varovné zprávy a EVA varovné zprávy rozšířené o použité ambientního osvětlení v kabině vozidla mohlo mít tyto účinky na řidiče osobních automobilů. Za účelem zjištění, zda je tato hypotéza pravdivá, byl proveden experiment na vozidlovém simulátoru s celkem n = 60 účastníky, kteří při experimentu jeli vždy stejný scénář se třemi různými variantami scénáře představujícími různé úrovně varování. Kromě experimentu na jízdním simulátoru všichni účastníci také vyplnili dotazník o svých jízdních zkušenostech před experimentem a dotazník o svých dojmech ze simulátoru po experimentu. Scénářem byla okresní silnice s hudbou přehrávanou z reproduktorů, která měla za úkol ztížit zaslechnutí a včasné spatření vozidla integrovaného záchranného systému. Výsledky prokázaly statisticky významný rozdíl v chování řidičů mezi skupinou bez jakéhokoliv varování a oběma skupinami s buď pouze EVA varovnou zprávou nebo EVA varovnou zprávou s AEL (rozšířené osvětlení záchranného vozidla) pomocí ambientního osvětlení v kabině vozidla . Mezi oběma skupinami, které obdržely varování, však nebyl zjištěn žádný statisticky významný rozdíl. Celkově měli účastníci k této technologii pozitivní postoj. Ačkoli je nutný další výzkum účinnosti ambientního osvětlení.
 
Emergency vehicles face increased traffic risk because of their exemptions from traffic laws when responding to an emergency site. Some exemptions are the possibility of exceeding the speed limit, running a red light, or generally driving in a way that could be considered reckless. As a result, incidents with emergency vehicles can lead to delays in their response time and further complications. To prevent such situations, a warning message delivered to drivers of mainly passenger cars could change their behaviour, leading to a safer and better reaction. The present thesis aimed to analyse whether the usage of the EVA (Emergency vehicle Approaching) warning message and the EVA warning message augmented with ambient lighting could have these effects on drivers of passenger cars. To investigate whether this hypothesis is true, a driving simulator experiment was conducted with a total of n = 60 participants using the same scenario with three different Scenario Variations representing different levels of the warning. Apart from the driving simulator experiment, all participants also filled out one questionnaire about their background before and one about their experience in the simulator after the experiment. The scenario was a rural road with music playing through the speakers to make it more difficult to hear and spot the emergency vehicle in advance. The results demonstrated a statistically significant difference in driver behaviour between the group with no warning and the two groups with either the EVA message or the EVA message with the AEL (Augmented Emergency Lighting) by utilising interior ambient lighting. However, no statistically significant difference was found between the two groups who received the warning. Overall, the participants had a positive attitude towards this technology. Although, further research on the effectiveness of ambient lighting is necessary.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/113231
Zobrazit/otevřít
POSUDEK (184.8Kb)
PLNY_TEXT (7.156Mb)
POSUDEK (519.8Kb)
POSUDEK (272.3Kb)
Kolekce
  • Diplomové práce - 16116 [61]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
@mire NV
 

 

Užitečné odkazy

ČVUT v PrazeÚstřední knihovna ČVUTO digitální knihovně ČVUTInformační zdrojePodpora studiaPodpora publikování

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

Můj účet

Přihlásit se

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
@mire NV