ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Master Theses - 16121
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Master Theses - 16121
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Systémová bezpečnostní analýza evakuačních strategií pro PRM

System Safety Analysis of Evacuation Strategies for PRM

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
David Šimek
Supervisor
Stojić Slobodan
Opponent
Hajda Petr
Field of study
Provoz a řízení letecké dopravy
Study program
Technika a technologie v dopravě a spojích
Institutions assigning rank
katedra letecké dopravy



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
V případě nouzové situace na letišti je vhodné a velmi důležité, aby nouzové a evakuační procesy splňovaly přijatelnou úroveň bezpečnosti. V této práci je cílem prokázat, že nouzové a evakuační procesy jsou nastaveny na takové úrovni a ve stejné kvalitě jak pro cestující s omezenou schopností pohybu a orientace, tak pro běžné cestující. Proto lze v této práci nalézt odpověď v podobě analýzy vybraných procesů podílejících se na úspěšné evakuaci osob z prostoru složitého socio-technického systému mezinárodního civilního letiště podléhající evropské legislativě. Metodicky v této práci se nachází teoretický vhled do problematiky evakuačních strategií pro cestující s omezenou schopností pohybu a orientace, analýza legislativního rámce a studium procesů evakuace. Tyto procesy zde jsou podrobeny systémové bezpečnostní analýze nebezpečí a rizik dle modelu STAMP za použití metody STPA. Z této metody vychází celkový popis systému evakuace a technická zpráva o evakuačních strategiích. Výsledná studie přináší pochopení klíčových problémů v procesech evakuace osob se sníženou schopností pohybu a orientace a podklady pro zvýšení úrovně bezpečnosti při evakuaci. Nejzásadnějším výsledkem této práce je dokumentace požární ochrany, auditní list a identifikovaný možný vývoj ztrát pro PRM. V závěru jsou formulována konkrétní řešení, které spočívají ve zlepšení školení osob pro péči o PRM a zlepšení prostorové vybavenosti letišť pro PRM.
 
In case of the emergency situation at the airport is appropriate and very important that emergency and evacuation processes would comply with acceptable level of safety. In this diploma thesis the main objective is to prove, that emergency and evacuation processes are set on such a level and at the same level of quality as for passengers with reduced mobility and ability to orient as for the regular passengers. Thus in this thesis is possible to find an answer in analysis of the particular processes participating in successful evacuation of persons from the area of the complicated socio-technical sysem of international civil airport that works under the European legislation. Methodically is in this thesis stated theoretical view of problematice of evacuation strategies for passengers with reduced mobility and ability to orient themselves, analysis of legislative framework and a study of evauation processes. These processes underwent system safety analysis of hazzards and risks according to the safety model STAMP by using the STPA method. This method results in producing the whole description of the system of evacuation and technical report about the evacuation strategies. Resulting study is bringing up the understanding of key problems in processes of evacuation of people with reduced ability to move and orient themselves and basis for enhancing the level of safety during the evacuation. The most significant result of this thesis is a fire evacuation plan, an audit sheet and identified loss scenarios for PRM. In conclusion of this thesis are formulated specific solutions, which lies in improvement of training of persons to care for PRM and improvement of the spatial amenities of airports for PRM.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/113226
View/Open
POSUDEK (2.400Mb)
POSUDEK (3.100Mb)
PLNY_TEXT (2.392Mb)
Collections
  • Diplomové práce - 16121 [579]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV