Modelování prostředí kooperativních přehledových systémů v civilním letectví
Modelling of the Environment of Civil Aviation Cooperative Surveillance Systems
Typ dokumentu
disertační prácedoctoral thesis
Autor
Tomáš Lipták
Vedoucí práce
Kraus Jakub
Oponent práce
Hovanec Michal
Studijní obor
Provoz a řízení letecké dopravyStudijní program
Technika a technologie v dopravě a spojíchInstituce přidělující hodnost
ústav letecké dopravyObhájeno
2023-09-20Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Kooperativní přehledové systémy představují v současnosti nezbytnou technologii využívanou v civilním letectví, bez níž by nebylo možné zachovat bezpečnost ani efektivitu civilní letecké dopravy při jejím neustálém nárůstu. Množství sdílených informací po rádiové frekvenci (RF 1030/1090 MHz) mezi letadly nebo mezi letadly a přehledovou pozemní infrastrukturou má rostoucí tendenci, jejímž projevem je degradace kvality těchto přenosů. V této disertační práci je popsán vytvořený model, v němž je možné simulovat prostředí kooperativních přehledových systémů a provádět různé simulační experimenty za účelem testování výzkumných hypotéz. Konfigurovatelnost modelu umožňuje jeho přizpůsobení pro různé provozní scénáře a různé nastavení přehledové infrastruktuy. Nowadays, cooperative surveillance systems are necessary technology used by civil aviation. It would not be possible to maintain the safety and efficiency of civil air transport without this technology as it continues to grow. The amount of information shared by radion frequency (RF 1030/1090 MHz) between aircraft, and between aircraft and the surveillance ground infrastructure has a growing tendency, which leads to degradation of the quality of these transmissions. In this doctoral thesis, a created model is described. Moreover, it is possible simulate the enviroment of cooperative overview systems and perform various simulation experiments in order to test hypotheses in this model. The configurability of the model allows the model to be adapted for different operational scenarion and different settings of the overview infrastructure.