Duševní hygiena a stres ve školním prostředí
Mental Hygiene and Stress in the School Environment
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Luděk Rýdlo
Supervisor
Vobořilová Jarmila
Opponent
Dobrovská Dana
Field of study
Učitelství praktického vyučování a odborného výcvikuStudy program
Specializace v pedagogiceInstitutions assigning rank
institut pedagogických a psychologických studiíRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalářská práce pojednává o duševní hygieně a stresu ve školním prostředí. Cílem bakalářské práce je na základě teoretických a praktických poznatků vysvětlit základní pojmy a specifika, která souvisejí s duševním zdravím a stresem v náročné profesi učitele. Zhodnotit stresující faktory a aktuální stav psychohygieny pedagogů středních škol a pomocí zvolených řešení odpovědět na otázky, vztahující se ke zdravému životnímu stylu, stresu a duševní hygieně. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část je realizována pomocí rešerše a ověřování odborné literatury, článků a dalších odborných pramenů, o které se opírá a které tvoří základ práce. Empirická část je realizována dotazníkovým šetřením, kdy výzkumným souborem jsou učitelé, kteří vykonávají svou pedagogickou činnost na středních školách. This bachelor’s thesis examines mental hygiene and stress in the school environment. The aim of the work is to explain basic concepts and specifics relating to mental health and stress in the demanding profession of teaching, based on theoretical and practical knowledge; to evaluate stress factors and the current state of teachers’ psychohygiene, and to use selected solutions to answer questions related to a healthy lifestyle, stress and mental hygiene. The thesis is divided into a theoretical and empirical part. The theoretical part consists of a literature review of professional publications, articles and other sources, on which this work is based. These resources are used to determine the current state of knowledge of the issue, followed by the formulation of a research problem. The empirical part of the thesis deals with research in the form of a questionnaire survey. The target group of the study was secondary school teachers.
Collections
- Bakalářské práce - 32151 [1261]