Experimentální analýza tuhosti ozubení
Experimental Analysis of the Mesh Stiffness of Gears
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Tomáš Karas
Supervisor
Flek Jan
Opponent
Dub Martin
Field of study
Transportní technikaStudy program
Dopravní a transportní technikaInstitutions assigning rank
ústav konstruování a částí strojůRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomová práce se zabývá metodikou měření tuhosti ozubení, analytickými modely pro odhad tuhosti ozubení a simulací zatěžovacího stavu pomocí metody konečných prvků. Tato práce je rozdělena do tří hlavních částí. Teoretická část práce je zaměřena na rešerši jednotlivých analytických a simulačních modelů, ale také různých přístupů k experimentálnímu měření tuhosti ozubení. V praktické části byl nejprve popsán základní princip měřícího standu a následně proběhla příprava na experimentální část práce. Byly využity analytické a simulační modely a byly vytvořeny nástroje pro práci s daty a pro jejich vyhodnocení. Experimentální část se pak zabývá samotným měřením a finalizací metodiky měření tuhosti ozubení. Jsou v ní také vysvětleny jednotlivé problémy spojené s experimentem. Poslední část zahrnuje diskuzi výsledků, vyhodnocení a závěry. The master thesis deals with the methodology of measuring the mesh stiffness of gears, analytical models for estimating the mesh stiffness and simulation of the loading condition using the finite element method. This thesis is divided into three main parts. The theoretical part of the thesis focuses on the review of different analytical and simulation models, as well as different approaches to the experimental measurement of gearing stiffness. In the practical part, the basic principle of the measuring stand was first described and then the preparation for the experimental part of the work was carried out. Analytical and simulation models were used and tools for data handling and evaluation were developed. The experimental part then deals with the actual measurement and the finalisation of the methodology for measuring the mesh stiffness of the gears. It also explains the various problems associated with the experiment. The last part includes a discussion of the results, evaluation and conclusions.
Collections
- Diplomové práce - 12113 [201]