ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Bachelor Theses - 16121
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Bachelor Theses - 16121
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vliv denní doby na výkonnost řídících letového provozu

Impact of Day Time on the Performance of Air Traffic Controllers

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Nikita Zaytsev
Supervisor
Pilmannová Terézia
Opponent
Havel Tomáš
Field of study
Letecká doprava
Study program
Technika a technologie v dopravě a spojích 3
Institutions assigning rank
ústav letecké dopravy



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Vědci byla prokázána existence denní rytmicity, jevu, který předurčuje psychofyziologický stav jedince v periodicky opakujícím se vzoru. Takzvaný cirkadiánní rytmus má zásadní vliv na biologické funkce lidského organismu. Výkon profese, jakou je řídící letového provozu, je s tím úzce spjat, neboť její pracovníci musí zajišťovat řízení provozu letecké dopravy 24 hodin denně. Cílem této bakalářské práce bylo ověřit, zda denní doba ovlivňuje výkonnost řídících letového provozu. V průběhu experimentálních měření byl monitorován fyziologický stav subjektů prostřednictvím záznamu srdeční aktivity a byl sledován počet chyb, kterých se subjekt dopustil. Po vykonání měření byly subjekty podrobeny testu psychomotorické bdělosti a požádány o vyplnění subjektivního dotazníku, tykajícího se jejich psychologického stavu během experimentu. Výsledná data neprokázala v závislosti na denní době statisticky významný rozdíl v parametrech srdeční činnosti, ve výstupech testu bdělosti, ani v počtech udělaných chyb a výsledcích dotazníku. Nicméně v podvečerní době byla zaznamenána stabilnější výkonnost, což je schopnost udržovat konzistentní a vyrovnanou úroveň výkonnosti.
 
Scientists have demonstrated the existence of daily rhythmicity, a phenomenon that predetermines the psychophysiological state of an individual in a periodically repeating pattern. The so-called circadian rhythm has a profound effect on the biological functions of the human organism. The exercise of a profession such as air traffic controller is closely linked to this, since its staff must manage air traffic operations 24 hours a day. The aim of this bachelor thesis was to examine whether the time of day affects the performance of air traffic controllers. During the experimental measurements, the physiological state of the subjects was monitored by means of heart rate recording and the number of errors committed by the subjects was observed. After the measurements were taken, the subjects were subjected to a psychomotor vigilance test and asked to complete a subjective questionnaire concerning their psychological state during the experiment. The resulting data showed no statistically significant difference, depending on the time of day, in the parameters of cardiac activity, in the results of the vigilance test, or in the number of errors made and the results of the questionnaire. However, more stable performance was noted in the early evening, which is the ability to maintain a consistent and balanced level of performance.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/111294
View/Open
PLNY_TEXT (4.271Mb)
PRILOHA (72.32Kb)
PRILOHA (67.67Kb)
POSUDEK (1.550Mb)
POSUDEK (330.7Kb)
Collections
  • Bakalářské práce - 16121 [715]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV