ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Civil Engineering
  • Doctoral Theses - 11000
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Civil Engineering
  • Doctoral Theses - 11000
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Účinnost cementových kompozitů vystavených kombinovanému zatížení požárem a výbuchem

Performance of cementitious composites subjected to combined fire and blast loading

Type of document
disertační práce
doctoral thesis
Author
Kateřina Horníková
Supervisor
Foglar Marek
Opponent
Šmilauer Vít
Field of study
Konstrukce a dopravní stavby
Study program
Stavební inženýrství
Institutions assigning rank
katedra betonových a zděných konstrukcí
Defended
2023-06-26



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Tato práce je věnována studiu vlivu materiálových vlastností různých druhů betonu na odolnost prvků vůči požáru a výbuchu. Interakce zatížení požárem a výbuchem nebyla dosud jakkoli kvantifikována. Cílem této práce je tuto interakci kvantifikovat na základě původního experimentálního programu. Tento původní experimentální program, který je zaměřen především na vlastnosti zkoumaných materiálů je rozdělen do tři hlavní části. V první části jsou stanoveny materiálové vlastnosti pěti materiálů v závislosti na působící zvýšené teplotě. Stanovované vlastnosti jsou: objemová hmotnost, porosita, tepelná vodivost, měrná tepelná kapacita, permeabilita a tlaková pevnost. Ve druhé části experimentálního programu jsou vzorky tří materiálů vystaveny požáru a následnému výbuchu. Vzorky jsou vystaveny působící teplotě 400 °C a následnému blízkému výbuchu pomocí 40 g Semtexu ve vzdálenosti 30 mm od zkušebního vzorku. Výsledkem těchto experimentů je míra poškození vzorků a rychlost odletujících částic měřená pomocí Photonic Doppler velocimetry. V poslední části experimentálního programu je věnována numerické simulaci proběhlých experimentů. Numerická analýza je provedena pouze pro referenční materiál. V rámci této části je modelována jak změna mechanických vlastností vlivem působení zvýšené teploty, tak samotný výbuch. Výsledkem je rychlost odletujících částic a porovnání rychlosti prostupu rázové vlny vzorkem. Výsledkem provedeného experimentálního programu je stanovení trendu chování, kdy hlavním parametrem, ovlivňujícím chování betonových prvků vystavených požáru a následnému zatížení výbuchem, se jeví jejich tahová pevnost. Pevnost v tahu rychle klesá se zvyšující se teplotou a zároveň je klíčovou vlastností pro odolnost prvku vůči výbuchu.
 
This thesis is focused on the study of influence of the material properties of different types of concrete on the resistance to fire and blast loading. The interaction of fire and blast loading has not yet been quantified so far in any way. The aim of this thesis is to quantify this interaction based on an original experimental program. Mainly focusing on the properties of the materials studied, the original experimental program is divided into three main parts. In the first part, the material properties of five materials are determined as a function of the elevated temperature. The determined properties are: bulk density, porosity, thermal conductivity, specific heat capacity, permeability, and compressive strength. In the second part of the experimental program, specimens of three materials are subjected to fire and subsequent blast loading. The specimens are subjected to an elevated temperature of 400 °C, followed by near blast using 40 g of Semtex at a distance of 30 mm from the specimen. The result of these experiments is the level of damage to the specimens and the velocity of the flying debris (soffit velocity) measured using Photonic Doppler velocimetry. In the last part of the experimental program, a numerical simulation of the experiments is performed. the numerical analysis is performed for only the reference material. Within this part, both the change of the mechanical properties by elevated temperature and the blast is simulated. The result is the velocity of the flying debris (soffit velocity) and a comparison of the shock wave propagation velocity through the specimen. As a result of the undertaken experimental program, a trend of behavior is determined, where the main parameter influencing the behavior of concrete elements subjected to fire and subsequent blast loading seems to be the tensile strength. Tensile strength decreases quickly with increasing temperature and is also a key property for the element's resistance to blast.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/110181
View/Open
PLNY_TEXT (28.35Mb)
PRILOHA (49.14Kb)
POSUDEK (97.43Kb)
POSUDEK (220.4Kb)
POSUDEK (260.7Kb)
POSUDEK (131.4Kb)
Collections
  • Disertační práce - 11000 [530]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV