Porovnání experimentálního a numerického řešení vývoje mezní vrstvy na leteckém profilu
Comparison of experimental and numerical solution of boundary layer behaviour on airfoil
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Jiří Walter
Vedoucí práce
Schmirler Michal
Oponent práce
Suchý Jakub
Studijní obor
Aplikovaná mechanikaStudijní program
Aplikované vědy ve strojním inženýrstvíInstituce přidělující hodnost
ústav mechaniky tekutin a termodynamikyObhájeno
2023-02-16Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Diplomová práce je zaměřena na porovnání experimentálního a numerického řešení vývoje mezní vrstvy na leteckých profilech. V teoretické části byla provedena rešerše v oblasti aktuálně používaných laminárních leteckých profilů. Dále byly sepsány experimentální, simulační metody vhodné k vizualizaci a vyhodnocení chování mezní vrstvy. V experimentální části práce bylo na profilech FX 66-S-196 V1, NACA 0012, FX 81-K-130 za pomocí olejového filmu a IR kamery provedeno zviditelnění mezní vrstvy s důrazem na laminární odtržení, přechodové oblasti a turbulentní opětovné přilnutí. Následně k porovnání experimentálního měření pro dané letecké profily byly v programu XFOIL provedeny numerické výpočty. The thesis compares experimental and numerical approaches to the modeling of boundary-layer development on airfoils. The theoretical part comprises of a literature review on the currently used laminar airfoils as well as the description of experimental simulation methods suitable for visualization and evaluation of boundary layer behavior. The experimental part of the research comprised of the visualization of the boundary-layer, laminar detachment, transition area, and turbulent reattachment on the FX 66-S-196 V1, NACA 0012, FX 81-K-130 wing sections using oil film and IR camera. The results of the experimental measurements were subsequently compared with numerical calculations conducted with the help of XFOIL program.