ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Bachelor Theses - 16121
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Bachelor Theses - 16121
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Zhodnocení schopnosti reakce řídícího letového provozu v závislosti na HMI

Evaluation of Air Traffic Controller's Response Capability in Relation to HMI

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Josef Votápek
Supervisor
Pilmannová Terézia
Opponent
Bouchal Albert
Field of study
Letecká doprava
Study program
Technika a technologie v dopravě a spojích 3
Institutions assigning rank
ústav letecké dopravy
Defended
2023-01-16



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
V rámci přirozené potřeby nadále zdokonalovat a revidovat proces bezpečnosti a efektivity v řízení letového provozu je nutné se zaměřit na tuto klíčovou problematiku z různých úhlů pohledu a podrobit jej řádnému výzkumu. Proces interakce člověka s počítačovým rozhraním je jednou kapitolou v tomto odvětví rešerše. Celkové parametry interakce, jak na straně člověka, tak na straně rozhraní, mají různé možnosti nastavení, které je potřeba podsunout k dalšímu zkoumaní. Jedním parametrem je i grafické nastavení situačního zobrazení a to, jak vizuálně působí na člověka, resp. na jeho výkonnost. Právě tato část problematiky je tématem této práce.
 
According to natural demand to continuously improve and revise process of safety and effectivity in air traffic control, it’s necessary to focus on this key problematics from different perspectives and secure the highest possible level of research in this area. Process of interaction between human being and machine interface is only one of many chapters in this area of research. Complex parametres of this interaction on both sides have different levels of possible settings and it’s important to forward them for another investigation. One of many parametres in this case is a graphical setting of situational display and the way how it visually acts to a person when looking at it. It also may affect a one’s performance state. Exactly such a part of the whole problematic is a topic of this thesis.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/107132
View/Open
PLNY_TEXT (2.120Mb)
PRILOHA (110bytes)
PRILOHA (167.0Kb)
PRILOHA (58.62Kb)
POSUDEK (2.259Mb)
POSUDEK (378.2Kb)
Collections
  • Bakalářské práce - 16121 [715]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV