ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Bachelor Theses - 16121
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Bachelor Theses - 16121
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vliv relaxačních technik na výkonnost pilotů při zátěžových situacích

Influence of Relaxation Techniques on Pilots' Performance

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Roi Freudenthal
Supervisor
Matyáš Roman
Opponent
Oniščenko Boris
Field of study
Profesionální pilot
Study program
Technika a technologie v dopravě a spojích 3
Institutions assigning rank
ústav letecké dopravy



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Stres je faktorem, který významně ovlivňuje letové schopnosti pilota. Tato práce se zaměřila na speciální příklad zátěžové situace – praktickou zkoušku pro piloty ve výcviku a zkoumala možnost implementace techniky krátkodobé relaxace založené na hlubokém dýchání, kterou mohou piloti žáci ve stresových situacích aplikovat před zkušebními lety, a popřípadě při jiných životních událostech se zvýšenou zátěží. Experiment zahrnoval celkem 18 účastníků rozdělených do dvou skupin – analyzovanou a kontrolní. Účastníci museli provést sérii dvou letů (zkušební a hodnotící) s provedením relaxační techniky mezi těmito dvěma lety v případě analyzované skupiny. Během experimentu byla zaznamenávána srdeční frekvence spolu s letovými parametry. Po statistické analýze dat byla zvolená technika hlubokého dýchání shledána účinnou pro krátkodobé snížení stresu, nezlepšila však schopnosti pilotů při zkušebním letu, nejspíše z toho důvodu, že její účinky netrvají dostatečně dlouho.
 
Stress is a factor significantly affecting the pilot’s flying abilities. This thesis focused its scope on a special example of a stressful situation – practical exam for student pilots – and investigated the possibility of implementing a short-term relaxation technique based on deep breathing that can be applied by stressed students before their check rides and possibly before other stressful events in the pilot’s life. It involved a total of 18 participants split into equal control and treatment groups who were required to perform a series of two flights (trial and examination) with a treatment period for the treatment group in between. The participants’ heart rate data were recorded throughout the experiment, together with their flight performance during simulated flights. After statistical analysis, the selected breathing technique was found effective in short-term stress reduction, however, it did not improve the pilot’s ability during the check ride, possibly because its effects last long enough.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/103921
View/Open
POSUDEK (2.209Mb)
POSUDEK (2.200Mb)
PLNY_TEXT (1.518Mb)
Collections
  • Bakalářské práce - 16121 [715]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV