Ověření funkce filtru pevných částic dálkovým měřením
Remote particle filter functionality check by roadside measurement
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Lukáš Kolbaba
Supervisor
Vojtíšek Michal
Opponent
Jindra Petr
Field of study
Motorová vozidlaStudy program
Dopravní a transportní technikaInstitutions assigning rank
ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidelRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Práce se zabývá detekcí vozidel s nadměrnými emisemi pomocí dálkového měření koncentrace částic a CO2 ve vzorku ovzduší odebíraném v blízkosti projíždějících vozidel. V pilotním experimentu byl potvrzen možný přínos vzorkování ze středu jízdního pruhu. Vyhodnocením dat z experimentální kampaně projektu CARES bylo zjištěno, že po průjezdu jsou zachyceny částice převážně o průměru od 12 do 192 nm. Dále bylo zjištěno, že nejdelší doba zvýšených koncentrací částic po průjezdu vozidla byla 7 sekund. V porovnání umístění vzorkovací sondy se ukázalo, že mnohem spolehlivější pro záchyt vozidla s nadměrnými emisemi je vzorkování ze středu jízdního pruhu oproti okraji vozovky. Při porovnání dvou klasifikátorů částic bylo zjištěno, že fotoakustický analyzátor je velmi citlivý na tlakové rázy a oproti klasifikátoru na bázi mobility v elektrickém poli jsou jeho hodnoty více rozptýlené. Z porovnání vlivu typu akcelerace vozidla na záchyt částic se ukázalo, že pouze v některých případech přispívá sportovnější akcelerace k jistějšímu záchytu vozidla s nadměrnými emisemi. Data potvrzují, že při větších rozestupech než 7 sekund může být dálkové měření emisí použitelné pro ověření funkce filtru částic. Detailnějším rozborem se zabývá kapitola Diskuze. In this thesis, data from remote sensing of vehicle emissions, done through roadside sampling of exhaust plumes of passinge vehicles, are analyzed. Based on a pilot experiment, it appears that sampling from the center of the travel line offers advantages over traditional sampling from the side of the road. From a week-long test track experiment within EU project CARES, it appears that partricle size distributions offer the highest signal to noise for particle diameters 12-192 nm, and that elevated concentrations of particulate matter after a passage of the vehicle were dectable for up to 7 seconds. A comparison of sampling point locations showed that sampling from the center of the travel line versus the edge of the road is much more reliable for catching a vehicle with excessive emissions. When comparing two particle classifiers, it was found that the photoacoustic analyzer is very sensitive to pressure shocks and, compared to the classifier based on mobility in the electric field, its values are more scattered. A comparison of the effect of the type of acceleration on the capturing particles concentrations showed that only in some cases sporty acceleration helps to capture a vehicle with excessive emissions. A more detailed analysis is provided in the discussion chapter of the thesis.
Collections
- Diplomové práce - 12120 [452]