ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Bachelor Theses - 16121
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Bachelor Theses - 16121
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vliv řízeného odpočinku na průběh letu

Influence of Controlled Rest on the Flight

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Aleš Řezníček
Supervisor
Socha Vladimír
Opponent
Zibner Lukáš
Field of study
Profesionální pilot
Study program
Technika a technologie v dopravě a spojích 3
Institutions assigning rank
ústav letecké dopravy



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Únava je na palubě letadla bezpečnostním rizikem. Může negativně ovlivnit let na takovou úroveň, která se bude blížit letecké nehodě. Mezi nejkritičtější fáze letu patří konečné přiblížení, což už několik let dokazují statistiky. Mezi jedno z mnoha opatření proti únavě patří řízený odpočinek. Motivací pro prozkoumání této oblastí je fakt, že neexistuje mnoho studií, zabývajících se tímto problémem. Cílem této práce je prozkoumat vliv řízeného odpočinku na průběh letu, který by se projevil na řízení letounu. Základem byly 2 noční experimentální měření na Fakultě dopravní Českého vysokého učení technického, kterých se zúčastnilo 10 subjektů, jež měly za úkol provést lety s trváním 3 hodin s následným přiblížením ILS. Subjekty byly vystaveny různé spánkové deprivaci, na kterou navazoval řízený odpočinek. Data byla vyhodnocena v prostředí programu MATLAB, jehož výsledky poukazují na fakt, že řízený odpočinek by mohl mít vliv na průběh letu. Práce může sloužit jako podklad pro další výzkum, který by tomuto problému dále věnoval. Vůči únavě je potřeba zaujímat proaktivní přístup, který může eliminovat potenciální chyby.
 
Fatigue is a safety hazard on board an aircraft. It can adversely affect a flight to a level approaching an air accident. One of the most critical phases of flight is the final approach, as statistics have shown for several years. One of the many measures against fatigue is controlled rest. The motivation for exploring this area is that there are not many studies addressing this issue. The aim of this paper is to investigate effect of the controlled rest on the flight, which would be reflected on the control of the aircraft. The basis of this work were 2 night experimental measurements at the Faculty of Transportation of the Czech Technical University, in which 10 subjects participated and were asked to perform flights of 3 hours duration followed by an ILS approach. Subjects were subjected to various sleep deprivation followed by controlled rest. The data were evaluated in a MATLAB environment, with results indicating that controlled rest could have an effect on the flight progress. The work can serve as a basis for further research that would address this issue in more depth. There is a need to take a proactive approach towards fatigue, which can eliminate potential errors.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/103718
View/Open
PLNY_TEXT (1.947Mb)
POSUDEK (2.227Mb)
POSUDEK (3.836Mb)
Collections
  • Bakalářské práce - 16121 [715]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV