Vliv řízeného odpočinku na průběh letu
Influence of Controlled Rest on the Flight
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Aleš Řezníček
Supervisor
Socha Vladimír
Opponent
Zibner Lukáš
Field of study
Profesionální pilotStudy program
Technika a technologie v dopravě a spojích 3Institutions assigning rank
ústav letecké dopravyRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Únava je na palubě letadla bezpečnostním rizikem. Může negativně ovlivnit let na takovou úroveň, která se bude blížit letecké nehodě. Mezi nejkritičtější fáze letu patří konečné přiblížení, což už několik let dokazují statistiky. Mezi jedno z mnoha opatření proti únavě patří řízený odpočinek. Motivací pro prozkoumání této oblastí je fakt, že neexistuje mnoho studií, zabývajících se tímto problémem. Cílem této práce je prozkoumat vliv řízeného odpočinku na průběh letu, který by se projevil na řízení letounu. Základem byly 2 noční experimentální měření na Fakultě dopravní Českého vysokého učení technického, kterých se zúčastnilo 10 subjektů, jež měly za úkol provést lety s trváním 3 hodin s následným přiblížením ILS. Subjekty byly vystaveny různé spánkové deprivaci, na kterou navazoval řízený odpočinek. Data byla vyhodnocena v prostředí programu MATLAB, jehož výsledky poukazují na fakt, že řízený odpočinek by mohl mít vliv na průběh letu. Práce může sloužit jako podklad pro další výzkum, který by tomuto problému dále věnoval. Vůči únavě je potřeba zaujímat proaktivní přístup, který může eliminovat potenciální chyby. Fatigue is a safety hazard on board an aircraft. It can adversely affect a flight to a level approaching an air accident. One of the most critical phases of flight is the final approach, as statistics have shown for several years. One of the many measures against fatigue is controlled rest. The motivation for exploring this area is that there are not many studies addressing this issue. The aim of this paper is to investigate effect of the controlled rest on the flight, which would be reflected on the control of the aircraft. The basis of this work were 2 night experimental measurements at the Faculty of Transportation of the Czech Technical University, in which 10 subjects participated and were asked to perform flights of 3 hours duration followed by an ILS approach. Subjects were subjected to various sleep deprivation followed by controlled rest. The data were evaluated in a MATLAB environment, with results indicating that controlled rest could have an effect on the flight progress. The work can serve as a basis for further research that would address this issue in more depth. There is a need to take a proactive approach towards fatigue, which can eliminate potential errors.
Collections
- Bakalářské práce - 16121 [708]