ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Bachelor Theses - 16121
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Bachelor Theses - 16121
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vliv řízeného odpočinku na bdělost

Influence of Controlled Rest on the Vigilance

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Martin Novotný
Supervisor
Socha Vladimír
Opponent
Freigang Michal
Field of study
Profesionální pilot
Study program
Technika a technologie v dopravě a spojích 3
Institutions assigning rank
ústav letecké dopravy



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Cílem této práce bylo zhodnotit vliv řízeného odpočinku na bdělost pilota, a to při podmínkách letů na krátké či středně-dlouhé vzdálenosti. Bylo tak provedeno experimentálně, na simulátoru letounu Beechcraft Baron 58. Experimentu se účastnilo celkem 10 lidí (9 mužů a 1 ženy), pilotů ve fázi výcviku. Byli rozděleni do dvou nezávislých skupin podle doby provádění letu (večer/nad ránem). Každý z nich odletěl celkem 2 lety, jeden bez řízeného odpočinku a jeden s ním. Data o bdělosti byla sbírána za pomocí 5minutových PVT testů a eye-trackingu. Výsledná data neukázala významný rozdíl v bdělosti pilotů po řízeném odpočinku v porovnání s letem bez něj. Byl však detekován významný pokles bdělosti po dobu 30 minut po ukončení řízeného odpočinku, spjatý se spánkovou inercií. Další výzkum této problematiky je velmi potřebný.
 
The goal of this study was to evaluate the influence of Controlled Rest on pilot’s vigilance, under the conditions of short/medium haul flights. An experiment was carried out on the Beechcraft Baron 58 aircraft simulator. A total of 10 people (9 men and 1 woman) took part in the experiment. All of them were flight school students at the time. Each one piloted a total of 2 flights within the experiment, one without the Controlled Rest period and one with it. Data was collected using 5minute PVT tests and eye-tracking. The data showed no significant impact of the Controlled rest period on the pilot’s vigilance. However, within the period of 30 minutes after the end of the Controlled rest, a significant decrease in the pilot’s vigilance was detected. This decrease is most likely associated with sleep inertia. Further research on this topic is required.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/103710
View/Open
PLNY_TEXT (5.546Mb)
POSUDEK (424.9Kb)
POSUDEK (2.241Mb)
Collections
  • Bakalářské práce - 16121 [715]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV