ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Mechanical Engineering
  • Department of Aerospace Engineering
  • Master Theses - 12122
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Mechanical Engineering
  • Department of Aerospace Engineering
  • Master Theses - 12122
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

UL letoun s tandémovým uspořádáním posádky

Ultra light airplane with tandem crew arrangement

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Petr Nejedlý
Supervisor
Theiner Robert
Opponent
Brabec Jiří
Field of study
Letadlová a kosmická technika
Study program
Letectví a kosmonautika
Institutions assigning rank
ústav letadlové techniky



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Tato práce se zabývá návrhem dvoumístného letounu kategorie UL s tandémovým uspořádáním posádky. V úvodu práce je krátce představena filozofie návrhu letounu a jeho potencionální místo na trhu. Dále je provedena rešerše sedmi tandemových letounů, pro které je spočtena zásoba statické stability. Návrh letounu sestává z volby základních rozměrů, výpočtu hmotností, sestrojení hmotové obálky, stanovení základních aerodynamických charakteristik, návrhových rychlostí a letové obálky. Z letové a hmotnostní obálky jsou vybrány kritické konfigurace pro které je vypočteno zatížení křídla a provedena pevnostní kontrola nosníku.
 
This work deals with the design of a two tandem seating UL aircraft. The introduction briefly introduces the philosophy of aircraft design and its potential place in the market. Furthermore, a search of seven tandem aircraft is performed, for which the stock of static stability is calculated. The design of the aircraft consists of the choice of basic dimensions, calculation of weights, construction of the mass envelope, determination of the basic aerodynamic characteristics, design speeds and flight envelope. From the flight and mass envelope, critical configurations are selected for which the wing load is calculated and the strength check of the beam is performed.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/103006
View/Open
PLNY_TEXT (5.617Mb)
PRILOHA (32.78Kb)
POSUDEK (203.4Kb)
POSUDEK (217.3Kb)
Collections
  • Diplomové práce - 12122 [162]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV