Hodnocení míry znečištění kolejového lože pomocí georadaru se zaměřením na vliv materiálu způsobujícího znečištění
Evaluation of the ballast fouling level using ground-penetrating radar with a focus on the influence of the material causing the contamination.
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Filip Graman
Vedoucí práce
Lojda Vít
Oponent práce
Horníček Leoš
Studijní obor
Realizace pozemních a inženýrských stavebStudijní program
StavitelstvíInstituce přidělující hodnost
katedra železničních stavebPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Bakalářská práce se zabývá údržbou železničního svršku se zaměřením na laboratorní vyhodnocení znečištění kolejového lože stanového pomocí sady konvenčních laboratorních zkoušek se současným sledováním znečištění nepřímou metodou s využitím georadaru. Při vyhodnocení dat byly hledány závislosti z provedených pozorování tak, aby pro indikaci znečištění kolejového lože mohla být použita metoda s aplikací georadaru. Využití georadaru pro měření znečištění kolejového lože v železniční trati by v budoucnu vyřešilo problém s odběry vzorků z kopaných sond a jejich následnými laboratorními zkouškami, které jsou nákladné a časově náročné. Praktický postup by spočíval v instalaci georadaru s příslušnou anténou na konstrukci drážního vozidla, které by během své jízdy zaznamenalo data pro následné vyhodnocení stavu znečištění kolejového lože. V laboratoři byly provedeny různé laboratorní modely konstrukce železniční trati v měřítku 1:1 s různými typy kolejového lože měřené použitím georadaru a antény Horn s frekvencí 1 GHz. Měřené modely simulovaly různé znečištění kolejového lože. Vedle pozorování pomocí georadaru byla provedena laboratorní sítová zkouška pro stanovení znečištění kolejového lože a relevantní laboratorní zkoušky pro popis kameniva. Data z georadaru byla zpracována společností G IMPULS Praha, spol, s.r.o., která z nich vyhodnotila hodnoty permitivity, které poskytla pro tuto bakalářskou práci k návaznému porovnání s výsledky laboratorních zkoušek provedených autorem této bakalářské práce. The bachelor thesis deals with the maintenance of the railway superstructure with a focus on laboratory evaluation of the fouling of ballast using a set of conventional laboratory tests with simultaneous monitoring of fouling by the indirect method using georadar. During the evaluation of the data, the relations from the performed observations were sought so that the georadar application method could be used to indicate the contamination of the railway ballast. The use of georadar to measure railway ballast fouling in the railway line would solve the problem of sampling from excavated probes and their subsequent laboratory tests in the future, which are costly and time-consuming. The practical procedure would be to install a georadar with an appropriate antenna on the structure of the railway vehicle, which would record data during the ride for the subsequent evaluation of the state of contamination of the railway ballast. In the laboratory, various laboratory models of railway construction were performed on a 1:1 scale with different types of railway ballast measured using a georadar and a Horn antenna with a frequency of 1 GHz. The measured models simulated various contamination of the railway ballast. In addition to georadar observations, a laboratory sieve test was performer to determine the contamination of the railway ballast and relevant laboratory tests to describe the aggregate. The data from the georadar were processed by the company G IMPULS Praha, spol, s.r.o., which evaluated the permittivity values, which it provided for this bachelor thesis for subsequent comparison with the results of laboratory tests performed by the author of this bachelor thesis.