Indikátory stability jako ovlivňující faktor pilotáže při hypoxickém stavu
Stability Indicators as an Influencing Factor of Piloting in a Hypoxic State
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Jan Weiss
Supervisor
Hanáková Lenka
Opponent
Ligurský Radek
Field of study
Provoz a řízení letecké dopravyStudy program
Technika a technologie v dopravě a spojíchInstitutions assigning rank
ústav letecké dopravyRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Hypoxie je stav, do kterého se pilot letounu může za různých okolností dostat, a na každého působí v různé míře jinak, její efekty v pilotní kabině tak není snadné přesně popsat a spolehlivě určit jejich původ. Cílem této diplomové práce je zjistit, zda existuje spojení mezi posturální stabilitou, jakožto výsledkem jakéhosi vnitřního psycho-motorického stavu a právě pilotováním letounu, na který by tento stav také měl mít vliv. Ve spolupráci s Ústavem leteckého zdravotnictví v Praze byl navržen a proveden experiment na letovém simulátoru, kdy 11 subjektů létalo podobné úlohy bez hypoxie a v hypoxii, přičemž byla měřena posturální stabilita v obou stavech a výkon pilota během hodnocených úseků letu. Ukázalo se, že při kabinové výšce 15000 stop a s ní spojené hypoxii nedochází k významnému zhoršení posturální stability a pozorované odchylky v pilotáži nejsou statisticky významné a tak, minimálně při těchto kabinových výškách, nemůžeme říci, že mají s posturální stabilitou společného jmenovatele v podobě vnitřního psycho-motorického stavu. Hypoxia is a state which pilots can experience under various circumstances. What is especially peculiar and distinctive is the fact that it influences each individual in the flight deck in a slightly different way and it is hard to measure all the various effects and trace the root causes for them. The aim of this thesis is to investigate the conjunction between postural stability, which in itself is a result of an internal psycho-motorical state and the activity of piloting an aircraft which, to an extent, is influenced by this state as well. In cooperation with the Institute of Aviation Medicine in Prague, an experiment involving eleven subjects was carried out. Each pilot was placed into a flight simulator in which they conducted both hypoxic and non-hypoxic flights with comparable flight tasks during which their performance was evaluated as well as their postural stability in both states. It turned out that at the equivalent air altitude of 15000 feet and the hypoxia associated with it, no statistically significant decrement both in the case of postural stability and piloting precision was observed, therefore a link between the internal psycho-motorical state and decrement in piloting precision could not be estabilished.
Collections
- Diplomové práce - 16121 [554]