Experimentální ověření příčinnosti přiblížení při iluzi černé díry
Experimental Verification of the Cause of Black Hole Approach
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Zbyšek Petřík
Vedoucí práce
Socha Vladimír
Oponent práce
Hořínka Jiří
Studijní obor
Provoz a řízení letecké dopravyStudijní program
Technika a technologie v dopravě a spojíchInstituce přidělující hodnost
ústav letecké dopravyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Vizuální iluze v letectví mohou být velmi časté a nebezpečné. Mohou způsobit prostorovou dezorientaci a v krajních případech tak může let skončit katastrofou. Metodika vypracování teoretické části spočívala ve vytvoření souhrnu známých druhů vizuálních iluzí s důrazem na iluzi černé díry. Praktická část se zabývala experimentálním ověřením příčinnosti nestandardního přiblížení u pilotů pod vlivem zmíněné iluze. Experimentu se zúčastnilo celkem 48 pilotů, jejichž úkolem bylo zalétnout na VR simulátoru 4 vizuální přiblížení v následujícím pořadí: přiblížení ve dne, přiblížení v noci bez PAPI světel, přiblížení v noci s PAPI světly, přiblížení v noci bez PAPI světel. Během experimentálních měření docházelo ke sběru dat jak letových, tak dat ze sledování pohybu očí. Daná data byla následně analyzována vhodnými metodami a prezentována. Výsledná data ukazují na značnou incidenci nebezpečně nízkých přiblížení při simulovaných podmínkách zkoumané iluze. Závěrem práce jsou doporučení pro další směřování výzkumu tématiky a evaluace dosavadních hypotéz oproti výsledkům studie. Visual illusions in aviation can be frequent and dangerous phenomenon. They can cause spatial disorientation and, in extreme cases, might even end in a disaster. The methodology of the theoretical part consisted in creating a summary of the known types of visual illusions with emphasis on the black hole illusion. The practical part dealt with the experimental verification of the causality of non-standard approach in pilots under the influence of the mentioned illusion. A total of 48 pilots participated in the experiment and their task was to fly 4 visual approaches on a VR simulator in the following order: approach in the daytime, approach at night without PAPI lights, approach at night with PAPI lights, approach at night without PAPI lights. During the experimental measurements, both flight data and eye movement tracking data were collected. The data were then analyzed using appropriate methods and presented. The resulting data indicate a significant incidence of dangerously low approaches under the simulated conditions of the illusion under investigation. The paper concludes with recommendations for further research directions on the topic and an evaluation of the existing hypotheses against the results of the study.
Kolekce
- Diplomové práce - 16121 [554]