Porovnání automobilů s různými zdroji energie
Vehicle operation with Dierent Energy Sources Evaluation
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Metoděj Černý
Supervisor
Vašíček Jiří
Opponent
Černohous Josef
Field of study
Elektrotechnika a managementStudy program
Elektrotechnika, energetika a managementInstitutions assigning rank
katedra ekonomiky, manažerství a humanitních vědRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Cílem bakalářské práce je zhodnocení provozu automobilů s odlišnými zdroji energie z ekonomického, ekologického a uživatelského hlediska. V první části práce představuji technické parametry zástupců naftového, plynového a elektrického pohonu. Za účelem znázornění modelů provozu vozidel jsem využil referenční rodiny lišící se ročním nájezdem a stylem života. Ekonomická část práce sestává z kalkulace nákladů spojených s provozem a výsledného porovnání na základě kritéria ekonomické efektivnosti NPV a citlivostní analýzy. Součástí práce je rovněž porovnání dopadu jednotlivých subjektů na životní prostředí, kde je posuzována fáze výroby, provozu a likvidace vozidla. Závěrem práce provádím vícekriteriální analýzu, jejichž cílem je popsat a následně zhodnotit možné výhody a nevýhody vozidel. The aim of the bachelor thesis is to evaluate the operation of cars with different energy sources from the economic, ecological and user point of view. In the first part of the thesis I present the technical parameters of representatives of diesel, gas and electric powertrains. The model of vehicle operation is represented by reference families differing in annual mileage and life style. The economic part of the thesis consists of the calculation of all costs associated with the operation of the vehicles and the resulting comparison based on the NPV criterion and sensitivity analysis. The thesis also includes a comparison of the environmental impact of each entity, where the production, operation and disposal phases of the vehicle are included. Finally, the thesis concludes with a multi-criteria analysis to describe and then evaluate the possible advantages and disadvantages of the vehicles.
Collections
- Bakalářské práce - 13116 [522]