Parametrický model odpružení jízdního kola
Parametric model of mountain bike suspension
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Lukáš Vojček
Vedoucí práce
Jirovský Václav
Oponent práce
Vašíček Michal
Studijní obor
bez oboruStudijní program
Teoretický základ strojního inženýrstvíInstituce přidělující hodnost
ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidelPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Teoretická časť bakalárskej práce sa zaoberá rešeršou v oblasti systémov odpružení používaných v horskej cyklistike. Popisuje vývoj, rozdelenie, charakteristiky, výhody a nevýhody použitia. Taktiež prekladá spomínané typy odpruženia s názorným použitím pri automobiloch a motocykloch. Časť praktická sa zaoberá tvorbou rovinného a priestorového parametrického modelu zadného odpruženia u horského bicykla, pomocou kinematických schém a rovníc. Ďalej sa zaoberá vložením týchto predpokladov pohybu každého rozobraného kinematického telesa do programu Microsoft Excel. Parametre konštrukcie rovinného parametrického modelu, boli vložené do 3D priestoru pomocou programu Autodesk Inventor. The theoretical part of the bachelor's thesis deals with a search in the field of suspension systems used in mountain biking. Describes the development, distribution, characteristics, advantages, and disadvantages of use. It also translates the mentioned types of suspension with illustrative use in cars and motorcycles. The practical part deals with the creation of a planar parametric model of the rear suspension of a mountain bike, using kinematic schemes and equations. It also deals with the insertion of these assumptions of the motion of each kinematic body into Microsoft Excel and the derivation of motion paths and leverage ratios. The design parameters of the planar parametric model were inserted into 3D space using Autodesk Inventor.
Kolekce
- Bakalářské práce - 12120 [297]