Porovnání statické zatěžovací zkoušky pro hodnocení pražcového podloží vysokorychlostních železničních tratí dle francouzské, německé a české metodiky
Comparison of static plate test for evaluation of high-speed railway lines substructure according to French, German and Czech methodology
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Jiří Pospíšil
Vedoucí práce
Horníček Leoš
Oponent práce
Jasanský Petr
Studijní obor
Konstrukce a dopravní stavbyStudijní program
Stavební inženýrstvíInstituce přidělující hodnost
katedra železničních stavebPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Jedním z celosvětových problémů týkajících se nejen oboru železničního stavitelství je nejednotnost zkušebních postupů, kterými se prověřuje kvalita zhotoveného díla. V oboru železničního stavitelství je to například metodika provádění a vyhodnocování statické zatěžovací zkoušky. Ta se v každé zemi provádí a vyhodnocuje podle místních technických předpisů a norem, což v mnoha případech znamená i odlišný rozměr kruhové zatěžovací desky. Pro záměr výstavby vysokorychlostních železničních tratí v České republice tedy nemohou být požadované hodnoty únosnosti konstrukce pražcového podloží vyjádřené pomocí výsledku statické zatěžovací zkoušky jednoduše převzaty ze zahraničního know-how. Tato práce je ve své teoretické části zaměřena na podrobný popis provádění a vyhodnocení statické zatěžovací zkoušky dle francouzské, německé a české metodiky a na vzájemné porovnání jednotlivých zkušebních postupů. V teoretické části jsou také zmíněny další zkušební metody pro hodnocení konstrukce pražcového podloží používané u nás i v zahraničí. V rámci praktické části je potom za účelem stanovení vzájemných vztahů mezi výsledky zkoušek vůči statickým zatěžovacím zkouškám dle české metodiky provedena série čtyř porovnávacích experimentálních měření. Praktická část je dále doplněna o vytvoření a verifikaci modelu průběhu statické zatěžovací zkoušky metodou konečných prvků pomocí softwarového nástroje. One of the worldwide problems concerning not only the field of railway structures is the inconsistency of testing procedures, which evaluate the quality of the completed work. In the field of railway structures, it is, for example, the methodology of performing and evaluating the static plate test. In each country, it is performed and evaluated according to local technical regulations and standards, which in many cases also means a different size of the plate. Therefore, the required values of load-bearing capacity of the substructure expressed by the result of the static plate test cannot be simply taken from foreign know-how for the purpose of construction of high-speed railway lines in the Czech Republic. This work is in its theoretical part focused on a detailed description of performing and evaluating the static plate test according to French, German and Czech methodology and on the mutual comparison of individual test procedures. Further test methods for evaluating the substructure used in the Czech Republic and abroad are also mentioned in the theoretical part. In the practical part, a series of four comparative experimental measurements is performed for the purpose of determination the mutual relations between the test results regarding the static plate tests according to the Czech methodology. The practical part is further supplemented by the creation and verification of a static plate test model by finite element method using a software tool.