ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Civil Engineering
  • Department of Railway Structures
  • Master Theses - 11137
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Civil Engineering
  • Department of Railway Structures
  • Master Theses - 11137
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Porovnání statické zatěžovací zkoušky pro hodnocení pražcového podloží vysokorychlostních železničních tratí dle francouzské, německé a české metodiky

Comparison of static plate test for evaluation of high-speed railway lines substructure according to French, German and Czech methodology

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Jiří Pospíšil
Supervisor
Horníček Leoš
Opponent
Jasanský Petr
Field of study
Konstrukce a dopravní stavby
Study program
Stavební inženýrství
Institutions assigning rank
katedra železničních staveb



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Jedním z celosvětových problémů týkajících se nejen oboru železničního stavitelství je nejednotnost zkušebních postupů, kterými se prověřuje kvalita zhotoveného díla. V oboru železničního stavitelství je to například metodika provádění a vyhodnocování statické zatěžovací zkoušky. Ta se v každé zemi provádí a vyhodnocuje podle místních technických předpisů a norem, což v mnoha případech znamená i odlišný rozměr kruhové zatěžovací desky. Pro záměr výstavby vysokorychlostních železničních tratí v České republice tedy nemohou být požadované hodnoty únosnosti konstrukce pražcového podloží vyjádřené pomocí výsledku statické zatěžovací zkoušky jednoduše převzaty ze zahraničního know-how. Tato práce je ve své teoretické části zaměřena na podrobný popis provádění a vyhodnocení statické zatěžovací zkoušky dle francouzské, německé a české metodiky a na vzájemné porovnání jednotlivých zkušebních postupů. V teoretické části jsou také zmíněny další zkušební metody pro hodnocení konstrukce pražcového podloží používané u nás i v zahraničí. V rámci praktické části je potom za účelem stanovení vzájemných vztahů mezi výsledky zkoušek vůči statickým zatěžovacím zkouškám dle české metodiky provedena série čtyř porovnávacích experimentálních měření. Praktická část je dále doplněna o vytvoření a verifikaci modelu průběhu statické zatěžovací zkoušky metodou konečných prvků pomocí softwarového nástroje.
 
One of the worldwide problems concerning not only the field of railway structures is the inconsistency of testing procedures, which evaluate the quality of the completed work. In the field of railway structures, it is, for example, the methodology of performing and evaluating the static plate test. In each country, it is performed and evaluated according to local technical regulations and standards, which in many cases also means a different size of the plate. Therefore, the required values of load-bearing capacity of the substructure expressed by the result of the static plate test cannot be simply taken from foreign know-how for the purpose of construction of high-speed railway lines in the Czech Republic. This work is in its theoretical part focused on a detailed description of performing and evaluating the static plate test according to French, German and Czech methodology and on the mutual comparison of individual test procedures. Further test methods for evaluating the substructure used in the Czech Republic and abroad are also mentioned in the theoretical part. In the practical part, a series of four comparative experimental measurements is performed for the purpose of determination the mutual relations between the test results regarding the static plate tests according to the Czech methodology. The practical part is further supplemented by the creation and verification of a static plate test model by finite element method using a software tool.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/99455
View/Open
PLNY_TEXT (8.039Mb)
POSUDEK (215.7Kb)
POSUDEK (885.7Kb)
Collections
  • Diplomové práce - 11137 [52]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV