Zobrazit minimální záznam

Modeling Pilot Situational Awarenes in Runway Incursions



dc.contributor.advisorLališ Andrej
dc.contributor.authorJoshua Nicholas Ramos
dc.date.accessioned2021-09-08T22:51:59Z
dc.date.available2021-09-08T22:51:59Z
dc.date.issued2021-09-08
dc.identifierKOS-998785622705
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/97436
dc.description.abstractTeorie percepce rozhraní (Interface Theory of Perception) představuje nový způsob pohledu na lidskou percepci tím, že vnímání člověka odděluje od skutečné reality. Předložená práce se zabývá možností využití této teorie jako nástroje pro šetření událostí typu nepovolený vstup na vzletovou a přistávací dráhu (runway incursion) na letišti Václava Havla v Praze. Dělá to s využitím tzv. redukovaných vědomých agentů (reduced conscious agents) vytvořenými v souladu s teorií percepce rozhraní. V této práci byla vytvořena rozhodovací matice dvou takových agentů (pilotů). Toho bylo dosaženo prostřednictvím identifikace vjemů agenta pomocí sledování pohybu očí a jejich zaměření v letovém simulátoru s využitím virtuální reality, a rovněž propojením těchto vjemů s jednáním agenta s cílem porozumět pravděpodobnosti reakce na konkrétní vjemy. V rámci případové studie, kde bylo využito modelování dle teorie, se v rámci následného srovnání ukázalo, že teorie percepce rozhraní je využitelná při analýze nepovolených vstupů na vzletovou a přistávací dráhu. Takový závěr lze odvodit ze schopnosti výsledného modelu nabídnout kvalitativní popis situačního povědomí, jeho schopnosti ukázat tendence propojující vjemy s jednáním agentů, ze schopnosti ukázat výhody oddělení vjemů od skutečné reality a jeho potenciál pro více dynamické aplikace v oblastech, které nejsou v této studii zkoumány.cze
dc.description.abstractThe Interface Theory of Perception presents a novel means of looking at perception by uncoupling it from veridicality. This study looks at the possibility of using this theory as a tool in investigating runway incursion events in Vaclav Havel Airport Prague. It does this by the Reduced conscious Agents created in line with the Interface Theory. The decision matrix of two of these agents (pilots) were constructed in this study. This was done by means of finding the perceptions of the agent using eye tracking from a Virtual Reality Flight Simulator, and likewise linking these perceptions with the agent’s actions as to understand the likelihoods of actions given certain perceptions. Through looking at a case study of this modeling, and comparing it to a second case, the theory was shown to have possibility for use in looking at runway incursions. This was due to the model’s ability to show qualitative descriptions of situational awareness, its ability to show trends linking perceptions to actions, its ability to show the benefits of unlinking perceptions to veridicality, and its potential for more dynamic applications by implementing areas not investigated in this study.eng
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjectPercepcecze
dc.subjectRunway incursionscze
dc.subjectLetový simulátorcze
dc.subjectVirtuální realitacze
dc.subjectTeorie percepce rozhranícze
dc.subjectPerceptioneng
dc.subjectRunway Incursionseng
dc.subjectVirtual Realityeng
dc.subjectFlight Simulationeng
dc.subjectInterface Theory of Perceptioneng
dc.titleModelování situačního povědomí pilotů v událostech typu runway incursioncze
dc.titleModeling Pilot Situational Awarenes in Runway Incursionseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.typebachelor thesiseng
dc.contributor.refereePecho Pavol
theses.degree.disciplineProfesionální pilotcze
theses.degree.grantorústav letecké dopravycze
theses.degree.programmeTechnika a technologie v dopravě a spojích 3cze


Soubory tohoto záznamu




Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam