Analýza namáhání vyplňovacích a pracovních klínů lisovacích nástrojů
Analysis of press tools loading
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Filip Hromadník
Supervisor
Kuželka Jiří
Opponent
Bartošák Michal
Field of study
Aplikovaná mechanikaStudy program
Strojní inženýrstvíInstitutions assigning rank
ústav mechaniky, biomechaniky a mechatronikyRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Předkládaná diplomová práce se zabývá analýzou namáhání pracovních a vyplňovacích klínů lisovacích nástrojů. Důkladně zkoumány byly klíny podílející se na tvarování oblasti A-sloupku postranice vozu Škoda Scala. Samotné výpočtové simulaci předcházelo stanovení zátěžných stavů klínů ze znalosti jejich interakcí s okolními díly v sestavě. Simulace byla realizována metodou konečných prvků, přičemž sledovanou veličinou bylo redukované napětí. Výpočet byl nejprve řešen jako rovinná úloha, následně byla připravena úloha prostorová. Výsledky průběhů napětí na klínech byly vyhodnoceny s ohledem na neomezený únavový život. Minimální hodnota bezpečnosti v kritickém místě vyplňovacího klínu přesáhla hodnotu 3. Práce rovněž předkládá rozdíly v užití rovinné a prostorové simulace zejména s ohledem na přípravný a výpočetní čas. The purpose of this diploma thesis is a stress analysis of stamping tool cams. The main effort was focused on cams forming the A-pillar of side body panel of a Skoda Scala model. The computational simulation itself was preceded by the stress state estimations of both cams based on the knowledge of their force interaction with the tools nearby. The simulation was solved using the finite element method, and the observed quantity was equivalent stress. In the first step, the planar problem was analyzed, and later on the spatial simulation was performed. Resulting time dependent stresses were evaluated with respect to high-cycle fatigue. The lowest safety factor of the cam exceeded the value of 3. Lastly, this thesis compared the preparatory and computational time demands of both planar and spatial simulation.
Collections
- Diplomové práce - 12105 [209]