Zobrazit minimální záznam

Optimization of the destination portfolio of regional airports



dc.contributor.advisorTeichmann Dušan
dc.contributor.authorLenka Kontriková
dc.date.accessioned2021-02-04T16:19:07Z
dc.date.available2021-02-04T16:19:07Z
dc.date.issued2020-12-04
dc.identifierKOS-886587114305
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/93159
dc.description.abstractRegionální mezinárodní letiště v některých zemích Střední Evropy jsou využívána převážně k charterové dopravě, přičemž mimo letní sezónu je rozsah pravidelné letecké dopravy minimální. Přitom investice do regionálních letišť jsou nemalé a infrastruktura a personální zdroje mimo sezónu nejsou efektivně využity. Na druhé straně existuje poptávka po využívání regionálních letišť dvojího charakteru. Jednak existuje část obyvatel regionů se zájmem o leteckou dopravu využívanou k obchodním cestám, a potom existuje i zahraniční klientela, která má zájem o dobrou leteckou dostupnost regionů (zde patří manageři zahraničních firem působících v regionu, turisté se zájmem o návštěvu daného regionu apod.). Proto existuje značný zájem managementů regionálních letišť o provoz pravidelných leteckých linek z regionálních letišť tak, aby poptávka obou skupin klientely byla uspokojena. V nedávné minulosti se aktivity managementů regionálních letišť v České republice a Slovenské republice soustředily zejména na pravidelné letecké linky v systému "point to point", což se však neukázalo jako příliš strategické, protože provoz na takových linkách netrval dlouho. Proto lze také v poslední době pozorovat určitou změnu ve strategickém uvažování managementů těchto letišť. Jejich zájem se nově soustředí na propojení regionálního letiště s některými významnými evropskými leteckými uzly umožňujícími napojení na světovou leteckou síť s možností využití návazných spojů v této síti. Disertační práce ukazuje jeden z možných přístupů vedoucích k řešení uvedeného problému využívající optimalizační metody. Kombinuje mezi sebou gravitační modely, matematické programování a metody síťové analýzy. Gravitační modely slouží k odhadu potenciálu možných významných uzlů (označovaných v disertační práci jako tranzitní destinace) napojujících regionální letiště na světovou leteckou síť. Matematické programování je využito k optimálnímu výběru portfolia tranzitních destinací, do kterých mají být provozovány pravidelné letecké linky. Síťová analýza slouží k odhadu doby potřebné k přípravě zahájení provozu nové pravidelné letecké linky. Všechny tři nástroje umožňují vytvořit nejen komplexní obraz o řešené problematice, ale také demonstrovat, že k řešení daného problému nemusí být přistupováno pouze intuitivně, ale existujíc k tomu také podpůrné matematické přístupy. Ostatně, propojení intuitivního zkušenostního přístupu s podpůrnými optimalizačními mezodami se z praktického úhlu pohledu často jeví jako nejvýhodnější.cze
dc.description.abstractRegional international airports in some Central European countries are used mainly for charter traffic, while outside the summer season the scope of scheduled air traffic is minimal. At the same time, financial investments in regional airports are considerable and infrastructure and human resources are not used afficiently out of season. On the other hand, there is a demand for the use of regional airports of a dual nature. Firstly, there is a part of the population of regions interested in air transport used for business trips, and then there is a foreign clientele that is interested in good air accessibility of regions (this includes managers of foreign companies operating in the region, tourists interested in visiting the region, etc.). Therefore, there is considerable interest from the management of regional airports in the operation of scheduled lines from regional airports so that the demand of both groups of clients is satisfied. In the recent past, the activities of regional airport management in the Czech Republic and the Slovak Republic focused mainly on scheduled lines in the "point to point" mode, which, however, did not prove to be very strategic, as traffic on such routes did not last long. Therefore, a recent change in the strategic thinking of the management of these airports can also be observed recently. Their interest is newly focused on the connection of the regional airport with some imprtant Europeans air hubs enabling connection to the world aviation network with the possiblity of using connecting connections in this network. The dissertation shows one of the possible aproaches leading to the solution of this problem using optimization methods. It combines gravity models, mathematical programming, and network analysis methods. Gravity models are used to estimate the potential of possible significant nodes (referred to in the dissertation as transit destinations) connectiing regional airports to the world air network. Mathematical programming is used to optimally selct the portfolio of transit destinations to which regular airlines are to be operated. The network analysis is used to estimate the time needed to prepare for the launch of a new scheduled line. All three tools make it possible to create not olny a comprehensive picture of the problem, but also to demonstrate that the soulution to the problem does not have to be approached only intuitively, but there are also supporting mathematical approaches. After all, linking an intuitive experiential approach wit supporting optimization methods often seems to be the most advatageous from a practical point of view.eng
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjectregionální letištěcze
dc.subjectoptimalizační metodycze
dc.subjectgravitační modelycze
dc.subjectdestinační portfoliocze
dc.subjectmetoda PERTcze
dc.subjectregional airportseng
dc.subjectoptimizing methodseng
dc.subjectgravity modelseng
dc.subjectdestination portfolioeng
dc.subjectPERT methodeng
dc.titleOptimalizace destinačního portfolia regionálních letišťcze
dc.titleOptimization of the destination portfolio of regional airportseng
dc.typedisertační prácecze
dc.typedoctoral thesiseng
dc.contributor.refereeNagy Ivan
theses.degree.disciplineTechnologie a management v dopravě a telekomunikacíchcze
theses.degree.grantorústav logistiky a managementu dopravycze
theses.degree.programmeTechnika a technologie v dopravě a spojíchcze


Soubory tohoto záznamu



Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam