Metody hodnocení dlouhodobé pracovní zátěže a operátorů systémů v protivzdušné obraně
Methods for assessing long-term work load of system operators in air defense
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Klára Ševčíková
Vedoucí práce
Volf Petr
Oponent práce
Cmíral Jaromír
Studijní obor
Biomedicínský inženýrStudijní program
Biomedicínská a klinická technikaInstituce přidělující hodnost
katedra biomedicínské technikyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Cílem diplomové práce bylo realizovat měření a navrhnout hodnocení fyziologických dat operátorů systémů protivzdušné obrany. Hodnocení bylo zaměřeno na kvantitativní hodnocení chybovosti zápisů operátorů PVO v závislosti na psychickém stresu a mentální únavě. Pro vyhodnocení byla použita objektivní metoda Poincarého grafu a parametru variabilita srdečního tepu (HRV) a statistické testování hypotézy, zda chybovost zápisů probanda je závislá na hustotě leteckého provozu. Vyhodnocením parametru HRV nebyl prokázán vliv stresové situace na srdeční činnost. Byla prokázána závislost chybovosti zápisů letadel na hustotě leteckého provozu na hladině významnosti 5 %. Závěry této práce lze využít pro optimalizaci směn operátorů řízení leteckého provozu. The aim of Master's thesis was to realize measurements and to propose evaluation of physiological data of air defense system operators. The evaluation was focused on the quantitative evaluation of the human error rate of air defense operators depending on mental stress and mental fatigue. The objective method of Poincaré graph and heart rate variability (HRV) parameter and statistical testing of the hypothesis, whether the human error rate is dependent on the air traffic density, was used for evaluation. The evaluation of the HRV parameter did not demonstrate the effect of the stress situation on cardiac activity. The dependence of the human error rate of aircraft operators on the air traffic density at the 5% significance level was demonstrated. The conclusions of this thesis can be used for optimization of air traffic control operators shifts.
Kolekce
- Diplomové práce - 17110 [1011]