Vliv únavy na vykonání přístrojového přiblížení
Influence of Fatigue on Instrument Approach
dc.contributor.advisor | Hanáková Lenka | |
dc.contributor.author | Jan Weiss | |
dc.date.accessioned | 2020-09-05T22:51:27Z | |
dc.date.available | 2020-09-05T22:51:27Z | |
dc.date.issued | 2020-09-05 | |
dc.identifier | KOS-877439616005 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10467/90495 | |
dc.description.abstract | Unavený pilot je hrozbou pro bezpečné provedení letu, zejména v jeho kritických fázích jako například přiblížení na přistání, to jsem osobně zjistil už při leteckém výcviku a dokazují to také statistiky nehodovosti. Cílem této bakalářské práce je vliv únavy blíže prozkoumat prostřednictvím 24 hodin dlouhého experimentu na leteckém simulátoru na Fakultě dopravní Českého vysokého učení technického, v rámci něhož bylo s osmi subjekty provedeno 16 letů, každý včetně přístrojového přiblížení, ve kterém byla pomocí navrženého softwarového řešení hodnocena trajektorie letounu v kontextu kritérií pro stabilizované provedení této konečné fáze letu. Výsledky prozradily, že existuje spojitost mezi přesností a správností provedení přístrojového přiblížení a mírou únavy pilota, která může vést k nestabilizovaným přiblížením, jež mají velmi negativní vliv na celkovou bezpečnost. Je tedy důležité i nadále věnovat patřičnou pozornost maximálním dobám letových služeb, dostatečnému prostoru pro odpočinek leteckých posádek a pokračovat v aktivním vývoji systémů pro včasné řízení rizik spojených s únavou pilotů. | cze |
dc.description.abstract | A tired pilot is a threat to the safe conduct of a flight, especially during its critical phases such as an approach for a landing. That is one of the facts that I discovered as soon as during my early flight training and it is backed up by reputable accident statistics and investigations. The aim of this thesis is to determine the influence of pilot fatigue with the aid of an experiment consisting of 8 pilots flying a total of sixteen flights over the course of 24 hours in a simulator at the Department of Air Transport at the Faculty of Transportation of the Czech Technical University. Each flight includes an instrument approach during which the piloting precision was monitored and analysed according to the rules of a stabilised approach. The results show that there is a connection between the fatigue levels and the accuracy and precision of the flying during the last phase of the flight. It can lead to unstabilised approaches which undoubtedly pose a threat to the overall safety of flight operations. It is very important to adequately manage the maximum flight duty time limitations, allow for sufficient rest of the flight crews and continue to develop complex fatigue risk management systems. | eng |
dc.publisher | České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum. | cze |
dc.publisher | Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre. | eng |
dc.rights | A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html | eng |
dc.rights | Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html | cze |
dc.subject | přesnost pilotáže | cze |
dc.subject | přístrojové přiblížení | cze |
dc.subject | únava | cze |
dc.subject | fatigue | eng |
dc.subject | instrument approach | eng |
dc.subject | piloting precision | eng |
dc.title | Vliv únavy na vykonání přístrojového přiblížení | cze |
dc.title | Influence of Fatigue on Instrument Approach | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.type | bachelor thesis | eng |
dc.contributor.referee | Štumbauer Oldřich | |
theses.degree.discipline | Profesionální pilot | cze |
theses.degree.grantor | ústav letecké dopravy | cze |
theses.degree.programme | Technika a technologie v dopravě a spojích | cze |
Soubory tohoto záznamu
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
-
Bakalářské práce - 16121 [683]