Jednostopé a dvoustopé dynamické modely vozidel
One track and two track dynamic vehicle models
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Marek Vychopeň
Supervisor
Šika Zbyněk
Opponent
Steinbauer Pavel
Field of study
bez oboruStudy program
Teoretický základ strojního inženýrstvíInstitutions assigning rank
ústav mechaniky, biomechaniky a mechatronikyRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalářská práce se zabývá modelováním směrové dynamiky vozidel. Jsou zde popsány přístupy ke tvorbě matematických modelů a jejich rozdělení na jednostopé rovinné modely, dvoustopé rovinné modely a modely prostorové. Tato práce se také zabývá modely pneumatik, které hrají při simulacích jízdy vozidla důležitou roli. Mohou být rozděleny na modely v pseudo-ustáleném stavu, na dynamické modely se soustředěnými parametry a na dynamické modely s parametry rozloženými. V bakalářské práci je rovněž provedeno porovnání odezev na skokovou změnu natočení volantu u jednostopého a dvoustopého modelu. Výsledky simulací prokázaly rozdílnost průběhů odezev zejména ve vyšších rychlostech jízdy. Dále je zde popsáno řízení kol dle Ackermannovi podmínky a možnosti řízení zadních kol za účelem zvýšení jízdní stability. Na závěr je uvedeno simulační porovnání konvenčního automobilu s automobilem s řízenými čtyřmi koly při úhybném manévru, které prokázalo zřetelnou odlišnost ve stabilitě odezev dynamického systému. The bachelor's thesis focuses on modeling of lateral vehicle dynamics. Several approaches to the creation of mathematical models are presented and divided into one-track planar models, two-track planar models and spatial models. This work also deals with models of tires which play an important role in driving simulations. They can be divided into pseudo-steady state models, lumped dynamic models and distributed dynamic models. The thesis also contains a comparison of responses to a step change in an angle of steering wheel between one-track and two-track model. The results of the simulations show a difference in responses of systems, especially at higher speeds. This work also describes the steering of wheels according to Ackermann’s geometry and the steering of the rear wheels in order to increase the driving stability. There is also a comparison during an evasive maneuver between a conventional car and a car with four-wheel steering which show a difference in the stability of dynamic system responses.
Collections
- Bakalářské práce - 12105 [237]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Posouzení finančního zdraví vybraných stavebních společností pomocí bankrotních modelů
Author: Roman Koc; Supervisor: Frková Jana; Opponent: Brodilová Hana
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2021-06-22)Diplomová práce je zaměřena na téma finanční situace vybraných stavebních společností. První kapitola je věnována teorii, co to bankrotní modely jsou a jaké vstupní informace jsou nutné pro dosazení do bankrotních modelů ... -
Porovnání výstižnosti modelů konstrukce z hlediska torzního namáhání
Author: Mareš Jakub; Supervisor: Foglar Marek; Opponent: Zíka Petr
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2017-01-08)Diplomová práce se zaměřuje na chování půdorysně zakřivených mostů, které jsou namáhány kroucením. V první části diplomové práce jsou shrnuty informace o analyzovaných reálných konstrukcích, obecném kroucení a obecné ... -
Pokročilý adaptivní tempomat s využitím protokolů ADASIS Horizon 2020
Author: Štěrba Jan; Supervisor: Rozhdestvenskiy Dmitry; Opponent: Švandrlík Michal
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2017-11-30)Předmětem práce je analýza současné nabídky na trhu ADAS systémů a představení nového protokolu ADASIS v2, včetně jeho specifikací a možných implementací. Cílem práce je s využitím získaných poznatků navrhnout nový systém ...