Kroucení železobetonových průřezů není v současnosti bohužel věnována taková míra
pozornosti, jaká je věnovaná jiným režimům namáhání. Protože namáhání kroucením jako
rozhodujícím zatížením není tak časté, jako u ostatních způsobů namáhání, došlo
k opomíjení výstižnosti návrhových postupů. Článek uvádí numerickou studii provedenou
programem ATENA, ze které plyne, jak obdélníkové železobetonové průřezy (které se
vyskytují nejčastěji) při kroucení působí a zároveň ukazuje na nedostatky v návrhových
postupech. Studie by se měla stát základem další výzkumné činnosti, která by jednak lépe
objasnila působení železobetonových elementů při kroucení a dále, která by navrhla
zlepšené návrhové postupy.
cze
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cze
dc.publisher
Sekurkon
dc.relation.ispartof
MOSTY 2018
dc.subject
torzní tuhost
eng
dc.subject
kapacita průřezu v kroucení
eng
dc.subject
smykové napětí
eng
dc.subject
hlavní napětí
eng
dc.subject
moment na mezi vzniku trhlin
eng
dc.title
Kroucení železobetonových průřezů – numerická studie
cze
dc.title.alternative
Torsion of reinforced concrete sections – numerical study
eng
dc.type
stať ve sborníku
cze
dc.type
conference paper
eng
dc.relation.projectid
info:eu-repo/grantAgreement/Czech Science Foundation/GA/GA16-04454S/CZ/Uncertainties on the material level affecting those on the structural level/
dc.rights.access
closedAccess
dc.type.status
Peer-reviewed
dc.type.version
publishedVersion
dc.relation.conference
MOSTY 2018
dc.description.abstract-translated
According to the common design methods of calculation of the stress state
induced by torsion of massive prismatic concrete structural elements, the
structural system is reduced to a simple cage consisting of ties and struts.
This model has, however, a number of principal shortcomings, the major of
them is the fact that all of simultaneously acting effects like axial
forces, bending moments and shear forces are not taken into account – the
compressive axial forces increase very significantly the torque capacity of
the structural member, while due to action of tensile forces, bending
moments and shear forces the torque capacity is reduced. These phenomena,
applying non-linear approaches, are analysed and assessed.