ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta informačních technologií
  • katedry
  • katedra informační bezpečnosti
  • Diplomové práce - 18106
  • View Item
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta informačních technologií
  • katedry
  • katedra informační bezpečnosti
  • Diplomové práce - 18106
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Zranitelná webová aplikace jako didaktická pomůcka

Vulnerable web application as a teaching aid

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Dvořáček Tomáš
Supervisor
Joščák Daniel
Opponent
Kokeš Josef
Field of study
Počítačová bezpečnost
Study program
Informatika
Institutions assigning rank
katedra informační bezpečnosti
Defended
2019-02-06
Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Webové aplikace mohou obsahovat rozličné zranitelnosti. Při výuce penetračních testerů a vývojářů lze využít jako didaktické pomůcky záměrně zranitelné aplikace. V práci jsme se zaměřili na analýzu vybraných existujících aplikací. Kategorizovali a popsali jsme v nich obsažené zranitelnosti a identifikovali zranitelnosti chybějící. Následně jsme implementovali vlastní sadu realistických zranitelných aplikací pomocí frameworku Django. Student se v nich chová nejen jako útočník, ale i jako oběť. Díky tomu může lépe porozumět jednotlivým zranitelnostem, jejich průběhu a dopadu. Námi vytvořená didaktická pomůcka navíc obsahuje i některé zranitelnosti, které v analyzovaných aplikacích chybí. Na závěr jsme vytvořili návod pro použití pomůcky při výuce.
 
Web applications may contain various vulnerabilities. Deliberately vulnerable applications can be used as teaching aid for penetration testers and developers. We focused on the analysis of selected existing applications. We categorized and described the vulnerabilities contained within them and also identified missing vulnerabilities. We have implemented our own set of realistic vulnerable applications using the Django framework. The student behaves in them not only as an attacker, but also as a victim. This enables students to better understand the individual vulnerabilities, their course and impact. Our teaching aid also contains some of the vulnerabilities that are missing in the analyzed applications. Finally, we have created a tutorial for using this teaching aid.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/81283
View/Open
PLNY_TEXT (607.8Kb)
POSUDEK (139.6Kb)
POSUDEK (140.3Kb)
Collections
  • Diplomové práce - 18106 [38]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV