Zobrazit minimální záznam

Evaluation of Physiological Parametrs as Indicator of Pilot's Tiredness



dc.contributor.advisorHanáková Lenka
dc.contributor.authorKráčmar Vojtěch
dc.date.accessioned2019-02-20T10:51:17Z
dc.date.available2019-02-20T10:51:17Z
dc.date.issued2018-09-13
dc.identifierKOS-695599884405
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/80001
dc.description.abstractLidský činitel se významně podílí na bezpečnosti v mnohých odvětvích lidské činnosti. Jedním z těchto odvětví je doprava, zvláště pak ta letecká. Za poslední roky statistiky uvádějí lidský faktor jako významný činitel v 80 % nehod v letectví a únavu ve 20 %. Proto bylo cílem práce najít parametry výstupu měření variability srdečního rytmu, které by spolehlivě indikovali stav únavy a vyčerpání. Byla provedena studie s osmi subjekty, zahrnující 8 letů podle přístrojů, v průběhu cca 24 h. Z analýzy naměřených výsledků nebyl nalezen žádný spolehlivý indikátor únavy. Na tomto výsledku se mohl podílet malému počet účastníků studie. Tři parametry spojené se zvýšenou psychofyziologickou zátěží (sdHR, aLF a SD1) vykázaly změnu blízkou změně statisticky významné. Zdá se tedy, že v případě použití kombinace více fyziologických parametrů a statistiky, nebo strojového učení může vzniknout použitelný systém upozorňující na únavu v reálném čase.cze
dc.description.abstractHuman factor has a major influence on safety in many fields of human activity. Transportation, and especially air transport are among the influenced. According to recent research, human factor is mentioned in 80 \% of aviation accidents, either as the main cause or as a contributing factor. Therefore the main goal of this thesis was to investigate the parameters of heart rate variability to find such parametrs, which would indicate tiredness with sufficient reliability. The study was conducted with 8 participants, who have flown blocks of 8 IFR flights during 24 h time interval. No sufficienty reliable tiredness indicator has arised from the measurement analysis. This conclusion may be partly caused by small smaple size. However, three parameters related to increased psychophysiological load (sdHR, aLF and SD1) have been found to differ significantly between the flights, though the level of statistic significance was unsufficient. This suggests that a combination of various physiological parametres with statistics or machine learning, may lead to construction of usable tiredness alerting system.eng
dc.language.isoCZE
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjectEKG,letectví,únava,varibilita srdečního rytmucze
dc.subjectaviation,ECG,heart rate variability,tirednesseng
dc.titleHodnocení fyziologických parametrů jako ukazatelů únavy pilotacze
dc.titleEvaluation of Physiological Parametrs as Indicator of Pilot's Tirednesseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.typebachelor thesiseng
dc.date.accepted2018-09-18
dc.contributor.refereeHanák Peter
theses.degree.disciplineProfesionální pilotcze
theses.degree.grantorústav letecké dopravycze
theses.degree.programmeTechnika a technologie v dopravě a spojíchcze


Soubory tohoto záznamu




Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam