Zlepšení aerodynamických vlastností kamionu
Improvement of the Truck Aerodynamics
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Ballada Ondřej
Vedoucí práce
Nožička Jiří
Oponent práce
Suchý Jakub
Studijní obor
bez oboruStudijní program
Teoretický základ strojního inženýrstvíInstituce přidělující hodnost
ústav mechaniky tekutin a termodynamikyObhájeno
2018-09-10Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Obsah této bakalářské práce se zaměřuje na obtékání zadní části nákladního tahače bez návěsu s následným návrhem tvarové úpravy pro snížení aerodynamického odporu. Analýza obtékání byla provedena v aerodynamickém tunelu Fakulty strojní U12112. Použitý model tahače byl převzat od Ing. Sulitky Ph.D., jenž ho použil ve své disertační práci Aerodynamická optimalizace dopravních prostředků. Stejně ale jako většina prací tohoto typu se soustředí na celou soupravu. Tím je myšlen tahač s návěsem. K získání výsledků, byla vybrána experimentální metoda vizualizace proudění pomocí kouře a vyhodnocení sil pomocí aerodynamických vah. Při vypracování jednotlivých kapitol se autor práce po úvodu a dále základní teorii mechaniky tekutin zaměřuje nejprve na analýzu nákladní soupravy jako celku. Následuje úsek, který pojednává o tahačích samotných, a směřuje až k samotné praktické části, jejíž výsledky jsou zhodnoceny v závěru. Nejprve byla provedena analýza aerodynamiky pro samotný tahač a na základě výsledků a teoretických poznatků již získaných, se navrhla optimální tvarová úprava. Autor v závěru bere v úvahu i možnosti praktického využití, které získal kontaktováním několika spedičních firem, jež poskytly cenné údaje i náhled zkušeného řidiče kamionu. V případě příznivého výsledku by byla možnost tuto myšlenku dále rozvíjet v podobě dalšího zařízení. Při jízdě tahače bez návěsu, za účelem snížení spotřeby, by dosažení ideálního tvaru mohlo být realizováno sklopením, nafouknutím, nebo jakoukoli jinou mechanickou realizací. Při měření bylo skutečně dosaženo snížené odporového součinitele, avšak četnost jízdy samotného tahače je tak nízká, že jakákoli investice je nereálná. The content of this bachelor thesis focuses on the flowing of the rear part of the heavy truck without a semi-trailer, followed by modification of the shape modification to reduce aerodynamic drag. Analysis of the convection was carried out in the aerodynamic tunnel of the Faculty of Mechanical Engineering U12112. The truck model used was taken over by Ing. Sulitka Ph.D., who used it in his dissertation work Aerodynamic optimization of transport means. But like most works of this type, they focus on the whole set. That means truck with a semi-trailer. To obtain the results, an experimental method of visualizing the flow through smoking and the evaluation of forces using aerodynamic weights was chosen. In the elaboration of individual chapters, the author of the work after the introduction and the basic theory of fluid mechanics focuses first on the analysis of the haulage as a whole. This is followed by the section dealing with the trucks themselves and is directed to the practical part itself, the results of which are evaluated at the end. First, an aerodynamic analysis was conducted for the truck itself, and based on the results and the theoretical knowledge already acquired, optimal shape adjustments were proposed. Finally, the author took into account the possibilities of practical use made by contacting several forwarding companies that provided valuable data and insight to the experienced truck driver. In the event of a positive result, this idea could be further developed in the form of another device. When achieving the ideal shape when riding a semi-trailer without a semi-trailer, they could be flipped, blown, or any other mechanical design to achieve the ideal shape. Indeed, the measured resistance has been reduced, but the number of driving truck itself is so low that any investment is unrealistic.
Kolekce
- Bakalářské práce - 12112 [104]