ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta strojní
  • Dizertační práce - 12000
  • View Item
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta strojní
  • Dizertační práce - 12000
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kompenzace odpružení u velkoplošných karosářských výlisků

Compensation of the springback behavior in large sheet metal stamping

Type of document
DOKTORSKÁ PRÁCE
DISSERTATION
Author
Pačák Tomáš
Supervisor
Kreibich Viktor
Opponent
Evin Emil
Field of study
Strojírenská technologie
Study program
Strojní inženýrství
Institutions assigning rank
ústav strojírenské technologie
Defended
2018-10-22
Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html.
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html.
Metadata
Show full item record
Abstract
Předkládaná disertační práce se zaměřuje na vyřešení technologického problému odpružení v oblasti plošného tváření a na analýzu příčin, které tento jev ovlivňují. Hlavním cílem disertační práce je návrh modifikovaného řešení současného přístupu k problematice odpružení. Jedná se zejména o návrh metodiky pro analýzu a kompenzaci odpružení s využitím numerických simulací. Motivací hlavního cíle disertační práce je současný neefektivní přístup k problematice odpružení v praxi. Na základě současného přístupu vznikají nadměrné časové a finanční náklady na korekce lisovacího nářadí. Ty ne vždy vedou k jednoznačnému zlepšení výsledné přesnosti výlisků. Ke splnění hlavního cíle disertační práce slouží dílčí cíle práce, resp. vlastní rešerše problematiky a vlastní experimenty. V nich je pozornost věnována okrajovým podmínkám lisovacího procesu, které jev odpružení více či méně ovlivňují. Navržená metodiky je následně ověřována na skutečných dílech karoserie. Jedná se o díly pátých dveří a blatníku vozů SEAT Ateca a ŠKODA Superb. Dizertační práce je prováděna ve spolupráci s oddělením konstrukce lisovacího nářadí ve společnosti ŠKODA AUTO, a.s, kde je navržené modifikované řešení současného stavu využíváno ke zvýšení kvality a přesnosti lisovacího procesu částí karoserie a ke zvýšení kvality konečného produktu.
 
Dissertation focuses on the in depth description of the springback phenomenon in the field of the sheet metal forming and furthermore on the parameters that affect the phenomenon the most. Main objective of the thesis is to design a modified solution of the current approach to the springback issue. Modified solution is designed as a methodology with focus on the analysis and compensation of springback with help of numerical simulation. Motivation behind the main goal of the dissertation is an ineffective solution of the springback phenomenon in current praxis. Based on the current solution, excessive time and financial cost due to correction on the press tools emerge. These corrections not always lead to better, final accuracy of the stampings. To achieve main goal, smaller sub-goals are applied (mainly in form of own experiments). In these experiments main focus is on parameters which less or more influence the springback phenomenon. Designed methodology is verified on real car body parts. These parts are from SEAT Ateca (fifth doors) and ŠKODA Superb (fender). The dissertation is carried out with help of the department of the press tools design in ŠKODA AUTO, a.s. There, the methodology is used for improving quality and accuracy of the stamping process of the car body parts and for improving quality of the final product.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/79053
View/Open
PLNY_TEXT (4.330Mb)
PRILOHA (361.9Kb)
PRILOHA (144.7Kb)
POSUDEK (347.0Kb)
POSUDEK (256.6Kb)
POSUDEK (1.831Mb)
POSUDEK (399.6Kb)
Collections
  • Dizertační práce - 12000 [184]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Užitečné odkazy

ČVUT v PrazeÚstřední knihovna ČVUTInformační zdrojeAutorský zákonPodpora studiaJak psát VŠKPPodpora vědyHodnocení vědyOpen Access Aplikace V3S

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV