This thesis deals with the very
progressive branch of the automotive
industry, hybrid and electric vehicles.
Based on the configuration the hybrid
and electric vehicles are using an electric
motor for the converting of the
electrical energy into the mechanical
energy, which is used for the vehicle
moving. The main limit of these vehicles
especially pure electric vehicles
is limited range. One way how to extend
the range is to add other battery
cells, which increases the price of the
vehicle, or to use optimization methods
in cooperation with advanced driver
assistance systems. The proposal of the
optimization method is the main goal
of this thesis. The results of the optimization
method are compared with
the real driving cycle made by äkoda
Rapid EV provided by äkoda auto a.s.
This thesis also deals with design of
control part of DC/DC power converter
for super-capacitor. Super-capacitors
can be used in the hybrid and electric
vehicles as a temporary storage of the
electrical energy if a recuperation is
needed
en
dc.language.iso
angličtina
en
dc.subject
Hybrid Vehicle
cze
dc.subject
Electric Vehicle
en
dc.subject
Driving Cycle Optimization
en
dc.subject
Super-capacitor Charging and Discharging Control
en
dc.title
Optimal Control Strategy of Hybrid Electric Vehicle
en
dc.type
disertační práce
cze
dc.description.department
Katedra elektrických pohonů a trakce
theses.degree.discipline
Elektrické stroje, přístroje a pohony
theses.degree.grantor
České vysoké učení technické v Praze. Fakulta elektrotechnická. Katedra elektrických pohonů a trakce
theses.degree.programme
Elektrotechnika a informatika
dcterms.abstract
Tato práce se zab˝vá velmi progresivní
oblastí automobilového prumyslu,
hybridními a elektrick˝mi vozidly. S
ohledem na konfiguraci pouûívají hybridní
a elektrická vozidla elektrick˝
motor pro konverzi elektrické energie na
mechanickou energii, která je pouûita
pro pohyb vozidla. Hlavním omezením
techto vozidel, speciálne ciste elektrick
˝ch vozidel, je jejich omezen˝ dojezd.
Jedna moûnost jak zv˝öit dojezd je
pridat dalöí bateriové clánky, které
ale zv˝öí cenu vozidla, nebo pouûít
optimalizacní metody v soucinnosti s
pokrocil˝mi asistencními systémy. Návrh
optimalizacní metody je hlavním
cílem této práce. V˝sledky optimalizacní
metody jsou porovnány s reáln˝m
jízdním cyklem proveden˝m pomocí
äkody Rapid EV poskytnut˝m firmou
äkoda auto a.s. Tato práce se také
zab˝vá návrhem rídicí cásti DC/DC
menice v˝konu pro superkondenzátor.
Superkondenzátory mohou b˝t uûity
v hybridních a elektrick˝ch vozidlech
jako docasné úloûiöte elektrické energie,
pokud je vyûadována rekuperace.