ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Biomedical Engineering
  • Department of Biomedical Technology
  • Master Theses - 17110
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Biomedical Engineering
  • Department of Biomedical Technology
  • Master Theses - 17110
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Zavedení informačního systému pro podporu managementu kvality v laboratoři

Implementation of an information system to support quality management in the laboratory

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Šárka Beková
Supervisor
Bruthans Jan
Opponent
Herkommerová Eva
Study program
Systémová integrace procesů ve zdravotnictví
Institutions assigning rank
katedra biomedicínské techniky
Defended
2025-06-23



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Cílem práce bylo zavedení a vyhodnocení přínosu informačního systému slp.blue, který slouží k elektronickému řízení dokumentace v Hematologicko-transfuzní laboratoři v Oblastní nemocnici Kladno, a.s., nemocnici Středočeského kraje. Práce se zaměřuje na správu dokumentace jako klíčového prvku systému managementu kvality v laboratoři a na přípravu k akreditaci. Teoretická část se věnuje přehledu současného stavu v oblasti kvality ve zdravotnických laboratořích, včetně modelů a kontrol kvality, normativních požadavků a významu akreditace. Metodická část zahrnuje plán zavedení informačního systému pomocí metody plánuj-dělej-kontroluje-jednej (PDCA), hierarchické struktury prací (WBS) a Ganttova diagramu. K finanční analýze je využita metoda celkových nákladů na vlastnictví (TCO). V rámci intervenční studie s pretest-posttest designem jsou ke zhodnocení stavů použity interní audity, SWOT analýzy a analýzy způsobů a důsledků selhání (FMEA). Byl měřen dopad zavedení systému na kvalitu a efektivitu správy dokumentace. Následně byla vypracována příručka kvality ve shodě s ISO normou 15189. Výsledky ukazují výrazné zlepšení v dostupnosti a spolehlivosti z hlediska aktuálnosti verzí dokumentace. Míra souladu v interním auditu vzrostla z 38,9 % na 94,4 %, průměrný čas na aktualizaci jednoho dokumentu se snížil z 52 minut na 3 minuty 50 sekund a součet celkových rizik FMEA analýz klesl z 6 930 na 844. Zavedení systému přineslo soulad s požadavky ČSN EN ISO 15189:2023, standardizaci procesů správy dokumentace, snížení administrativní zátěže, vytvořilo předpoklady pro získání akreditace a otevřelo možnosti pro digitalizaci dalších laboratorních procesů.
 
The aim of the study was to implement and evaluate the benefits of the information system slp.blue, which is used for electronic management of documentation in the Haematology and Transfusion Laboratory at the Regional Hospital Kladno, a.s., a hospital of the Central Bohemia Region. The work focuses on the management of documentation as a key element of the quality management system in the laboratory and on the preparation for accreditation. The theoretical part is devoted to an overview of the current state of quality in medical laboratories, including quality models and controls, normative requirements and the importance of accreditation. The methodological part includes a plan for implementing the information system using the Plan-Do-Check-Act (PDCA) method, the Work Breakdown Structure (WBS) and the Gantt chart. The total cost of ownership (TCO) method is used for the financial analysis. In the intervention study with a pretest-posttest design, internal audits, SWOT analyses and Failure Modes and Effects Analyses (FMEA) are used to assess the conditions. The impact of the system implementation on the quality and efficiency of documentation management was measured. Subsequently, a quality manual was developed in accordance with ISO standard 15189. The results show a significant improvement in availability and reliability in terms of up-to-date documentation versions. The internal audit compliance rate increased from 38.9 % to 94.4%, the average time to update a document decreased from 52 minutes to 3 minutes 50 seconds and the sum of the total risks of the FMEA analyses decreased from 6,930 to 844. The implementation of the system has brought compliance with the requirements of the ISO standard, standardization of documentation management processes, reduction of the administrative burden, created the prerequisites for obtaining accreditation and opened up opportunities for digitalization of other laboratory processes.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/124493
View/Open
PLNY_TEXT (2.342Mb)
PRILOHA (494.2Kb)
POSUDEK (228.6Kb)
POSUDEK (220.4Kb)
Collections
  • Diplomové práce - 17110 [1122]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV