Emoční, vztahová a sexuální výchova na vybraných typech středních škol všeobecného charakteru
Emotional, relational and sexual Education at selected types of Secondary Schools of a general nature
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Anežka Beichlová
Supervisor
Šírová Eva
Opponent
Emrová Lenka
Study program
Učitelství praktického vyučování a odborného výcvikuInstitutions assigning rank
institut pedagogických a psychologických studiíDefended
2025-06-10Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Práce se zabývá zastoupením emoční, vztahové a sexuální výchovy (EVSV) v rámci školního vzdělávacího programu oboru 78-42-M/06 Kombinované lyceum na vybrané střední škole a oboru RVP G na vybraném gymnáziu. Cílem práce je zjistit, do jaké míry jsou jednotlivé složky této výchovy (emoční, vztahová a sexuální) obsaženy ve výuce a v jakých předmětech se s nimi žáci setkávají. Práce se opírá o analýzu kurikulárních dokumentů (ŠVP, tematických plánů vybraných vyučovacích předmětů) a porovnává zjištěná data s doporučeními odborné literatury a standardy navrženými například Světovou zdravotnickou organizací. Praktická část sestává ze dvou hlavních částí: prvním výsledkem je zhodnocení silných i slabých stránek současné emoční, vztahové a sexuální výuky na obou školách a návrh na její doplnění tak, aby odpovídala aktuálním potřebám žáků v oblasti emocionální gramotnosti, mezilidských vztahů a zdravé sexuality; druhým výsledkem je tematický plán předmětu EVSV konkrétně vytvořeného za účelem výuky této tematiky. V práci jsou použity metody kvalitativní, kvantitativní a komparativní analýzy, literární rešerše a SWOT analýzy. The thesis focuses on the representation of emotional, relationship, and sexual education (ERSE) within the curriculum of the 78-42-M/06 Combined Lyceum programme at a selected upper secondary school and the general grammar school programme (RVP G) at a selected grammar school. The aim of the thesis is to determine to what extent the individual components of this education (emotional, relationship, and sexual) are included in the teaching process and in which subjects students/pupils encounter them. The research is based on an analysis of curricular documentation (curriculum, syllabi of selected subjects) and compares the findings with recommendations from academic literature and standards proposed, for example, by the World Health Organization. The practical part consists of two main outcomes: the first is an evaluation of the strengths and weaknesses of the current implementation of emotional, relationship, and sexual education (ERSE) at both schools and a proposal for its enhancement in order to meet the current needs of students/pupils in the areas of emotional literacy, interpersonal relationships, and healthy sexuality; the second is a subject syllabus specifically created for teaching ERSE as a standalone subject. Methods used in the thesis are qualitative, quantitative and comparative analysis, literary research and SWOT analysis.
Collections
- Bakalářské práce - 32151 [1304]