Kurikulum odborného vzdělávání v oboru Konzervování a restaurování a jeho mezipředmětové možnosti
Curriculum of Vocational Education in Conservation and Restoration and Its Interdisciplinary Opportunities.
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Dušan Nováček
Supervisor
Veteška Jaroslav
Opponent
Kříž Jaroslav
Study program
Učitelství praktického vyučování a odborného výcvikuInstitutions assigning rank
institut pedagogických a psychologických studiíDefended
2025-06-10Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou kurikula odborného vzdělávání v oboru Konzervování a restaurování na Střední průmyslové škole grafické. Zaměřuje se na mezipředmětové možnosti a potenciál jejich využití pro zvýšení efektivity výuky. Cílem práce je identifikovat oblasti, kde by mohla být mezipředmětová spolupráce posílena, a navrhnout konkrétní opatření pro její systematické začlenění do výukového programu. Práce kombinuje teoretickou analýzu odborného vzdělávání a kurikulárních dokumentů s empirickým šetřením. Použita byla kvantitativní metoda (dotazník mezi studenty) a kvalitativní metoda (polostrukturované rozhovory s pedagogy a vedením školy). Výsledky ukazují, že podpora systematické mezioborové spolupráce by mohla být dále rozvíjena, zejména ve vztahu k propojení teoretických a praktických předmětů. Na základě zjištění práce navrhuje konkrétní projekty a strukturální opatření, která mohou přispět k posílení interdisciplinarity a k lepší přípravě studentů na praxi v oblasti konzervování a restaurování. This bachelor's thesis focuses on the analysis of the vocational education curriculum in the field of Conservation and Restoration at the Secondary School of Graphic Arts. It explores the potential of interdisciplinary cooperation to improve the effectiveness of teaching. The aim of the thesis is to identify areas where such cooperation could be strengthened and to propose specific measures for its systematic integration into the educational program. The thesis combines a theoretical analysis of vocational education and curriculum documents with empirical research. A mixed-method approach was used, including a quantitative student survey and qualitative semi-structured interviews with teachers and school leadership. The results indicate that the support for systematic interdisciplinary cooperation could be further developed, particularly in linking theoretical and practical subjects. Based on the findings, the thesis proposes specific projects and structural improvements to enhance interdisciplinarity and better prepare students for professional practice in the field of conservation and restoration.
Collections
- Bakalářské práce - 32151 [1304]