Analýza vlivu skutečných rozměrů sekundárního ostění tunelu na jeho statické chování
Analysis of the secondary tunnel lining real dimensions impact on its static behaviour
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Jozef Kostúrik
Vedoucí práce
Hilar Matouš
Oponent práce
Mařík Libor
Studijní obor
Dopravní stavby a geotechnikaStudijní program
Stavební inženýrství - konstrukce a dopravní stavbyInstituce přidělující hodnost
katedra geotechnikyObhájeno
2025-02-11Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tato diplomová práce se zabývá analýzou vlivu skutečných rozměrů sekundárního ostění tunelu na jeho statické chování, a to na příkladu dálničního tunelu Považský Chlmec. Teoretická část řeší problematiku navrhování a provádění konvenčně ražených tunelů, se zaměřením na NRTM. V rámci teoretické části je popsána problematika navrhování a provádění primárního i sekundárního ostění tunelů, včetně hydroizolačních systémů. Dále jsou popsány základní formy smluvních vztahů mezi zadavatelem a zhotovitelem. Na závěr teoretické části jsou popsány aspekty návrhu a provedení tunelu Považský Chlmec. V praktické části je na základě výsledků geodetických měření a geotechnického monitoringu řešen vliv geotechnických podmínek na výsledný tvar sekundárního ostění. Dále je provedena numerická analýza nevyztuženého sekundárního ostění tunelu prostřednictvím metody konečných prvků. Numerická analýza zkoumá vliv tvaru sekundárního ostění a geotechnických podmínek na statické chování ostění tunelu. V rámci diskuse výsledků je hodnocen skutečně zaznamenaný vývoj trhlin v nevyztuženém sekundárním ostění tunelu Považský Chlmec. This thesis deals with the analysis of the influence of the actual dimensions of the secondary tunnel lining on its static behaviour, using the Považský Chlmec motorway tunnel as an example. The theoretical part includes the design and implementation of conventionally driven tunnels, with a focus on NATM. The theoretical part describes the design and implementation of primary and secondary tunnel lining, including waterproofing systems. Furthermore, the basic forms of contractual relations between the client and the contractor are described. At the end of the theoretical part, aspects of the design and construction of the Považský Chlmec tunnel are described. In the practical part, the influence of geotechnical conditions on the resulting shape of the secondary lining is discussed on the basis of geodetic measurements and geotechnical monitoring data. Furthermore, the numerical analysis of the unreinforced secondary tunnel lining is performed by means of the finite element method. The numerical analysis investigates the influence of the shape of the secondary lining and the geotechnical conditions on the static behaviour of the tunnel lining. The conclusion considers the recorded observed cracks in the unreinforced secondary lining of the Považský Chlmec tunnel.